arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

عمر البشیر به ده سال زندان محکوم شد

«عمر البشیر» رئیس جمهوری که چند ماه پیش پس از هفته‌ها اعتراض مردم، از قدرت خلع شد، امروز در دادگاه به جرم فساد مالی به ده سال حبس محکوم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عمر البشیر به ده سال زندان محکوم شد«عمر البشیر» رئیس جمهوری که چند ماه پیش پس از هفته‌ها اعتراض مردم، از قدرت خلع شد، امروز در دادگاه به جرم فساد مالی به ده سال حبس محکوم شد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، جلسه دادگاه امروز برای بیان حکم البشیر برگزار شد. پیشتر جلسات محاکمه برگزار شده بود. قاضی پس از شنیدن دفاعیات البشیر در جلسات گذشته و تفهیم اتهامات او را در خصوص پرونده‌های فساد بخصوص کشف شش میلیون یورو در منزلش به ده سال حبس محکوم کرد. 

همزمان با این جلسه، طرفداران البشیر نیز با ایجاد بی‌نظیم و سر و صدا تلاش کردند که در روند دادگاه اخلال ایجاد کنند اما قاضی دستور داد تا همه آنان را از سالن محکمه خارج کنند. 

 

ژوئن گذشته (خرداد ماه) دادستانی، عمر البشیر را متهم به فساد مالی کرد. در آن موقع او بازداشت بود و دادستانی اتهام او را در اختیار داشتن ارز و کسب مال نامشروع و مشکوک اعلام کرده بود.

آوریل گذشته، سرلشکر عبدالفتاح البرهان اعلام کرده بود که ۱۱۳ میلیون دلار ارز در مقر اقامت البشیر کشف کرده است. او گفته بود که تیمی از اطلاعات نظامی و دستگاه اطلاعاتی و پلیس و دادستانی هفت میلیون یورو، سیصدوپنجاه هزار دلار و پنج میلیارد پوند سودانی (حدود ۱۰۵ میلیون دلار) نیز هنگام بازرسی از منزل او کشف شده است. 

البشیر آوریل گذشته (اواخر فروردین ماه ۱۳۹۸) پس از تظاهراتی که چند ماه طول کشید، و در اعتراض به بیکاری و فساد برگزار می‌شد، از قدرت کنار زده شد تا به پایان مسیر سی ساله در قدرت در سودان برسد.

سودان از ۱۹ دسامبر سال گذشته (۲۰۱۸) شاهد تظاهرات‌هایی در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی بود که سرانجام در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ به برکناری عمر البشیر و روی کار آمدن دولت انتقالی فعلی شد که مورد حمایت عربستان سعودی و امارات است. 

منبع: فارس
نظرات بینندگان