arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۵۱: شاهنشاه می‌خواهند به کلی مسئله قراردادهای نفتی را براندازند

شاهنشاه می‌خواهند به کلی مسئله قراردادها و امتیازات نفتی را براندازند، یعنی ما فروشنده و آن‌ها خریدار بشوند و بس. قدم انقلابی عجیبی است، دنیا را به هم می‌ریزد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۵۱: شاهنشاه می‌خواهند به کلی مسئله قراردادهای نفتی را براندازندپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

صبح به اختصار فقط پنج دقیقه شرفیاب شدم...

نفتی‌ها شرفیاب شدند. جلسه سه‌ساعته در حضور شاهنشاه داشتند. شاهنشاه می‌خواهند به کلی مسئله قراردادها و امتیازات نفتی را براندازند، یعنی ما فروشنده و آن‌ها خریدار بشوند و بس. قدم انقلابی عجیبی است، دنیا را به هم می‌ریزد.

عصری وزیرمختار آمریکا به دیدنم آمد و خبر داد که طیارات اف – ۵ – ای را می‌دهند. بعد هم خواهش کرد که نماینده یمن شمالی [را] که قرار است به تهران بیاید، شاهنشاه بپذیرند – چون ما از اعلامیه تریپولی ناراضی بوده‌ایم، کمک‌های خود را به یمن قطع کرده‌ایم، هم ما و هم عربستان سعودی. او هم راجع به بیوتز صحبت کرد. جواب لازم دادم.

سر شام رفتم. جریان هواپیما را عرض کردم، خیلی راضی شدند. خبر رویتر دایر بر بی‌گناهی دولو را تقدیم کردم. خواندند، خیلی راضی شدند. همان وقت که سر شام بودم، سفیر انگلیس مرا پای تلفن خواست و گفت: «ابدا ژنرال انگلیسی درباره [حضور] یاغیان ظفار در این طرف مسقط گزارشی عرض نکرده است و این خبر صحیح نیست.» به عرض رساندم. شاهنشاه خیلی تعجب فرمودند.

نظرات بینندگان