arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸

روزنامه سعودی: نخست‌وزیری «سعد الحریری» در لبنان تقریبا نهایی شده است

یک روزنامه سعودی اعلام کرد، با توجه به رویکرد احزاب مختلف و دوگانه شیعه «حزب‌الله» و «امل» به نظر می‌رسد «سعد الحریری» در جلسه فردای پارلمان لبنان بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تنها یک روز به موعد برگزاری جلسه پارلمان لبنان مانده و چشم‌ها به رایزنی‌های پارلمانی دوخته شده تا نام نخست‌وزیر جدید اعلام شود.

روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» در این باره نوشت، آرای ائتلاف‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر مشخص نیست اما انتخاب «سعد الحریری» با اکثریت آرا تقریبا مشخص شده است.

در ادامه این گزارش آمده، پس از آنکه «جبران باسیل» وزیر خارجه اعلام کرد در دولتی که الحریری رئیس آن باشد مشارکت نمی‌کند و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله به امکان انتخاب الحریری توسط ائتلاف وابسته به این جنبش در پارلمان اشاره کرد، «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» پس از دیدار با وزیر سابق «غطاس الخوری» به عنوان فرستاده الحریری اعلام کرد، او در دولت مشارکت نمی‌کند و انتخاب یا عدم انتخاب الحریری را بر عهده فراکسیون متبوعش «الجمهوریه القویه» گذاشت.

در همین زمینه منابع مطلع به الشرق‌الاوسط گفتند: رویکرد (حزب) القوات‌ اللبنانیه به سمت نامزد کردن الحریری برای نخست‌وزیری است و در این زمینه به حزب سمیر جعجع استناد کردند که دیروز گفت: اگر نخست‌وزیر الحریری را رد کنیم پس باید «میشل عون» رئیس‌جمهور و «نبیه بری» رئیس پارلمان را هم رد کنیم.

این روزنامه درباره موضع نصرالله هم مدعی شد: به نظر می‌رسد رویکرد حزب‌الله و امل هم نامزد کردن الحریری باشد و نصرالله در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد، زمانی که گفت: «دو گزینه وجود دارد یا مأمور کردن الحریری یا جایگزینی که او تعیین کند». از آنجایی که هیچ جایگزینی برای الحریری تا چند ساعت قبل از آغاز جلسه پارلمان مطرح نشده انتظار می‌رود دوگانه شیعه هم الحریری را نامزد کنند.

این روزنامه در ادامه آرای احتمالی را که الحریری کسب خواهد کرد ، به این ترتیب اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود الحریری ۷۴ رأی از ۱۲۸ رأی را به دست آورد؛ حزب «التقدمی الاشترامی» ۹ نماینده، حزب‌الله ۱۳ نماینده، امل ۱۷ نماینده، تیار العزم به ریاست «نجیب میقاتی» ۴ نماینده، القوات اللبنانیه ۱۵ نماینده و المستقبل ۱۸ نماینده. تعدادی از ائتلاف‌ها و نمایندگان مستقل هنوز مواضع خود را اعلام نکرده‌اند ، حزب «الکتائب» با سه نماینده پیش‌تر اعلام کرده بود که به «نواف السلام» رأی می‌دهد و «تیار المرده» هنوز موضعش را نگفته است.

سعد الحریری پس از استعفا اعلام کرد که قصد نخست‌وزیری دوباره ندارد اما هر بار که جایگزین‌های دیگری مانند «محمد الصفدی» و «سمیر الخطیب» به جای وی معرفی می‌شود به شیوه‌ای جلوی پای آنها سنگ اندازی می‌شد.

مشکل اصلی سعد الحریری حضور «جبران باسیل» وزیر خارجه در دولت آینده بود. باسیل به عنوان رئیس «التیار الوطنی الحر» دیروز اعلام کرد در صورتی که «سعد الحریری» بار دیگر مأمور تشکیل کابینه شود، این جریان در دولت جدید مشارکت نمی‌کند (جزئیات بیشتر).

لبنان شصت روز است که در اعتراض به وضعیت اقتصادی و وضع مالیات شاهد تظاهرات است و بیروت دیشب شاهد درگیری‌های شدیدی بود؛ درگیری‌هایی که دست‌کم بیست نیروی امنیتی در آن زخمی شدند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان