arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸

شب ناآرام بیروت / خیمه های معترضان به آتش کشیده شد

میدان‌های مهم پایتخت لبنان یکشنبه شب را هم با خشونت سپری کرد.وزیر کشور لبنان درباره برنامه نفوذی‌ها برای ایجاد هرج و مرج و ممانعت از حصول توافق بر سر تشکیل دولت جدید لبنان هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در آستانه نزدیک شدن احزاب سیاسی لبنان به توافق برای تشکیل دولت جدید، بیروت برای دومین شب متوالی شب ناآرامی را پشت سر گذاشت.

به گزارش وبگاه خبری النشره، درگیری‌ها از آنجا آغاز شد که حدود ساعت هفت و نیم عصر روز یکشنبه به وقت لبنان، نیروهای حفاظت پارلمان هدف پرتاب ترقه‌ و فشفشه از سوی گروه‌هایی قرار گرفتند که قصد داشتند با شکستن حصار امنیتی وارد حیاط پارلمان شود. نیروهای امنیتی و نظامی هم فورا وارد عمل شده و با توسل به زور و پرتاب گاز اشک آور سعی در متفرق کردن آنها داشتند.

پس از متفرق شدن معترضان از خیابان شهرداری بیروت، تظاهرات‌کنندگان شروع به پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی در مرکز بیروت کردند که در واکنش به آن نیروهای امنیتی هم گاز اشک آور شلیک کردند.

نهاد دفاع مدنی در بیروت هم اعلام کرد، نیروهایش در حال امداد رسانی به ده‌ها مجروح درگیری‌های امشب میان معترضان و نیروهای امنیتی در مرکز بیروت هستند و شماری از آنها به بیمارستان‌های منطقه انتقال داده شدند.

ممانعت نیروهای امنیتی با رسیدن گروهی از شهروندان به میدان شهدا(محل تحصن و تجمع معترضان) هم به درگیری بین طرفین منجر شده بود. عملیات تعقیب و گریز بین نیروهای امنیتی و برخی آشوبگران همچنان ادامه دارد.

برخی معترضان در مرکز بیروت به سمت شهروندی که شعار حمایت از «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان سر می‌داد، حمله ور شدند و او را کتک می‌زدند؛ اما با اقدام نیروهای امنیتی در پرتاب گاز اشک آور به سمت اغتشاشگران از شدت درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی کاسته شده است.

افرادی ناشناس هم تعدادی از خیمه‌های معترضان در میدان الشهداء در مرکز بیروت را به آتش کشیدند که به دنبال آن نیروهای آتش نشانی خود را به محل رسانده و اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

پایگاه خبری النشره اتفاقات این دو شب گذشته را برنامه ریزی شده توصیف کرد و گفت: تظاهرات‌کنندگان تجهیزاتی اعم از ماسک گاز یا کلاه‌های ایمنی با خود داشتند. حمله به نیروهای امنیتی و فحاشی به آنها هم آشکار و علنی بود. گویی می‌خواهند اوضاع را به سمت هرج و مرجی سوق دهند که نیروهای امنیتی و ارتش قادر به کنترل آن نباشند.

برخی فعالان اعتراضات هم گفتند که نفوذی‌هایی وابسته به برخی احزاب هستند که به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کنند و دست به عملیات خرابکارانه می‌زنند.

«ریا الحسن» وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان هم امشب در اظهاراتی تلویزیونی معترضان مسالمت‌جو را به ترک تجمعات مرکز بیروت و میدان‌های تظاهرات دعوت کرد و گفت: نفوذی‌ها، درگیری‌هایی را بین معترضان و نیروهای امنیتی ساخته و پرداخته کرده‌اند.

الحسن گفت: بیم آن می‌رود که برنامه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن رایزنی‌های پارلمانی مربوط به انتخاب نخست وزیر وجود داشته باشد .

به گفته وزیر کشور لبنان نیروهای امنیتی این کشور هنوز نتوانستند طرفی را که نفوذی‌ها از آنجا آمد‌ اند، مشخص کنند.

الحسن بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با تظاهرات کنندگان لبنانی تاکید کرد.

شهر «صیدا» در جنوب لبنان هم امشب را با ناآرامی سپری کرد. ارتش لبنان خیابان‌های داخل شهر صیدا را که با لاستیک‌های آتش زده توسط معترضان مسدود شده بود بازگشایی کرد.

اتوبان الجیه که بیروت را به صیدا متصل می‌کند نیز به صورت دو طرفه مسدود شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان