arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰

بی‌اعتباری‌ دانشکده‌هایی ‌از‌«آکسفورد» ‌و‌ «کمبریج»!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرق نوشت:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جدید‌ترین اقدام خود، روز گذشته اسامی دانشگاه‌های نامعتبر انگلیس را اعلام و تاکید کرد که دانشجویان به منظور دریافت مدارک تحصیلی، بهتر است در دانشگاه‌های ممتاز و معتبر این کشور تحصیل کنند. وضعیت مدارک دانشگاه‌های انگلستان در آخرین ارزیابی انجام شده از سوی وزارت علوم نشان می‌دهد که 85دانشگاه این کشور پس از ارزیابی در ردیف دانشگاه‌های گروه یک یا ممتاز و 45 دانشگاه در گروه دو یا خوب قرار گرفته‌اند. همچنین این وزارتخانه فهرستی از دانشگاه‌های نامعتبر کشور انگلیس را نیز اعلام کرده است و نام 19 موسسه آموزشی این کشور که اکثرا اقدام به آموزش‌های نیمه‌حضوری، «ام‌بی‌ای» و علوم اسلامی و انسانی می‌کنند به چشم می‌آید. این درحالی است که وزارت علوم مبنای نامعتبر شدن این دانشگاه‌ها را نیز اعلام نکرده است. چرا که با بررسی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌های مطرح شده در این فهرست، می‌توان دریافت که برخی از آنها بنا بر دلایلی غیر از مسایل آموزشی، نامعتبر خوانده شده است.

بی‌اعتباری دانشکده علوم اسلامی آکسفورد
با نگاهی به فهرست دانشگاه‌های کشور انگلیس که از سوی وزارت علوم بی‌اعتبار اعلام شده است، نام دانشکده مطالعات علوم اسلامی آکسفورد نیز به چشم می‌آید؛ دانشکده‌ای که با بیش از 25 سال سابقه تدریس به عنوان یکی از دانشکده‌های معتبر آکسفورد محسوب می‌شود و با هدف آموزش علوم اسلامی و تاریخ و تمدن اسلام اقدام به جذب دانشجویان و محققانی از کشور‌های مختلف می‌کند. این مرکز زیر نظر یکی از 10 دانشگاه معتبر دنیا و برترین دانشگاه انگلیس یعنی دانشگاه آکسفورد فعالیت می‌کند و هنوز دلیل مشخصی از سوی وزارت علوم برای رفع اعتبار مدرک تحصیلی آن در ایران اعلام نشده است. در وب‌سایت این مرکز آمده که مرکز مطالعات علوم اسلامی آکسفورد به پیشنهاد شاهزاده ولز در سال 1985 تاسیس شد و هدف از آن را افزایش درک از اسلام و تمدن اسلامی معرفی کردند و در رشته‌هایی همچون، انسان‌شناسی، مطالعات توسعه، تاریخ اسلام، مطالعات شرق‌شناسی، سیاست و روابط بین‌الملل و الهیات دانشجویانی را با بورس‌های تحصیلی مختلف جذب می‌کند. از نکات جالب در رابطه با مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد این است که ساختمان اصلی دانشگاه مطالعات اسلامی آکسفورد با الهام از معماری اسلامی کشور‌های ایران و سایر کشور‌های اسلامی ساخته شده است. از سوی دیگر «دانشگاه بین‌المللی آموزش علوم اسلامی» که به صورت غیرانتفاعی در این کشور فعالیت می‌کند نیز از سوی وزارت علوم دارای مدرکی غیرمعتبر معرفی شده است.

مدرک نامعتبر دانشکده علوم انسانی لندن
دیگر دانشکده‌ای که در انگلیس از سوی وزارت علوم مدرک تحصیلی آن از سوی این وزارتخانه نامعتبر عنوان شده، دانشکده علوم انسانی دانشگاه لندن، سومین دانشگاه برتر این کشور است که این دانشکده جزو 18 دانشکده و شعبه اصلی دانشگاه لندن است و در رشته‌هایی همچون اقتصاد، زبان انگلیسی، تاریخ، حقوق و فلسفه دانشجو می‌پذیرد و علاوه بر جذب دانشجو اقدام به جذب دانش‌آموزان دبیرستانی برای مدرک دیپلم علوم انسانی نیز می‌کند. نکته مهم در این دانشگاه این است که نیمی از آموزش‌ها در این دانشگاه به شکل تدریس خصوصی توسط یک استاد به یک دانشجو است و به دلیل ارتباط نسبتا قوی با بازار کار در این کشور سالانه تعداد زیادی از دانشجویان فارغ‌التحصیل خود را به بازار کار معرفی‌می‌کند.

موسسه آموزشی و امتحانات کمبریج
علاوه بر دانشکده‌های دانشگاه‌های آکسفورد و کالج لندن، موسسه امتحانات بین‌المللی دانشگاه کمبریج که برنامه‌های آموزش‌های بین‌المللی برای دانش‌آموزان
19-5 ساله را دارد و مدارک این موسسه در بیش از 160 کشور جهان مورد تایید قرار گرفته نیز در فهرست دانشگاه‌های نامعتبر کشور انگلیس قرار گرفته است. این موسسه بخشی از گروه ارزیابی کمبریج برای ورود به دانشگاه کمبریج محسوب می‌شود و بسیاری از دانشجویان دانشگاه کمبریج به صورت مستقیم از این موسسه آموزشی وارد این دانشگاه می‌شوند. به همین دلیل این موسسه دارای اقبال ویژه‌ای در میان متقاضیان ورود به دانشگاه کمبریج دومین دانشگاه برتر کشور انگلیس را دارد.
موسسه آموزش موسیقی و گیتار انگلیس نیز از دیگر موسسات آموزش عالی است که توسط وزارت علوم مدرک تحصیلی آن نامعتبر اعلام شده است. این موسسه به منظور آموزش موسیقی در کشور انگلیس تاسیس شده که جزو معدود دانشگاه‌های آموزش موسیقی در اروپاست و استادان آن را موزیسین‌های معروف دنیا تشکیل می‌دهند. همچنین وزارت علوم در این فهرست تمامی کالج‌های انگلستان در سطح تحصیلات متوسطه را در میان کالج‌های نامعتبر گنجانده است.

نظرات بینندگان