arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

دیواری کوتاه تر از دیوار «طوس» نبود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدعلی بهمنی قاجار: خبر نامگذاری خیابانی در تهران به نام کارگردان شهیر سینما ایران شادروان کیارستمی و خیابانی دیگر به نام شادروان استاد بهمن کشاورز نابغه فقید وکالت ایران بسیار خوشحال کننده و مسرت بخش است اما یک نکته در این خبر آزار دهنده است: تغییر نام خیابان طوس.

به راستی اگر به جای طوس مثلا نام خیابان دیگری بود، چنین تغییر نامی ممکن ‌ و شدنی بود؟ به نظر می رسد خیر؛ چرا که بسیاری از خیابان ها مدعیان و طرفدارانی دارند که تاب تحمل تغییر نام های دلخواهشان را ندارند، اما طوس پایتخت دیرین خراسان و زادگاه فردوسی و بسیاری دیگر از مشاهیر ما، نه مدعی دارد نه تغییرش حساسیتی را درپی دارد ؟!

طوس پهلوان بزرگ شاهنامه نیز هست، فرزند نوذر و یکی از اساطیر ایرانی اما مگر اسطوره های ما ارج و قربی دارند مگر آنان را یارای مقاومت و عرض اندام در برابر مثلا بابی ساندز هم هست؟! در ایران همه چیز مدعی دارد اما به قول استاد و فیلسوف ایرانشهر دکتر طباطبایی همه چیز متولی دارد جز ایران از همین رو است که دم دستی ترین تغییرات شامل نام های اصیل و کهن ایرانی می گردد چنانچه پیشتر نیز نام های کهن ایرانی چون: خجند و زاگرس به سادگی تغییر کرده بود، حال نیز شورای شهر اصلاح طلب و روشنفکر هم باز دیواری کوتاه تر از نام شهرهای کهن و اسطوره های دیرین ایران پیدا نکرده است و حتی برای تجلیل از استاد فقید سینما ایران نیز نام طوس را قربانی می نماید. بیایید ما هم مدعی و متولی ایران باشیم و یک بار نشان دهیم ایران نیز مدعی و متولی دارد.

نظرات بینندگان