arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

لندن: انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان به برجام پایبند هستند / گام‌های برجامی ایران، آینده توافق را به خطر می‌اندازد

وزیر امور خارجه انگلیس در یک پیام توییتری ضمن تأکید بر پایبندی کشورهای اروپایی عضو برجام به حفظ این توافق هسته‌ای مدعی شد که گام‌های برجامی ایران، آینده این توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته (سه‌شنبه) در یک پیام توییتری به دیدار خود با «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان درباره ایران و حمایت کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای اشاره کرد.

وی در این پیام توییتری ضمن تأکید بر حمایت سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان بر حفظ برجام نوشت: «عصر امروز، گفت‌وگوی خوبی با ژان ایو لودریان و هایکو ماس درباره ایران، هنگ کنگ و لیبی داشتیم. انگلیس، فرانسه و آلمان، همچنان به توافق هسته‌ای (برجام) پایبند هستند اما ایران گام‌هایی برداشته که آینده آن (توافق هسته‌ای) را در معرض خطر قرار داده است. باید خیلی فوری به این مسئله رسیدگی شود.».

لندن: انگلیس، فرانسه و آلمان همچنان به برجام پایبند هستند / گام‌های برجامی ایران، آینده توافق را به خطر می‌اندازد

وزیر امور خارجه انگلیس در حالی گفته است که گام‌های برجامی ایران، آینده این توافق را در معرض خطر قرار داده که بیش از یکسال پیش، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم انتقادات بین‌المللی و پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای، به صورت یکجانبه از برجام خارج شد.

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی «فشار حداکثری» سعی در احیای تحریم‌ها و تحت فشار گذاشتن ایران کرده و حتی با تحریم‌های تازه علیه خطوط کشتیرانی، صادرات دارو و اقلام غذایی به ایران را نیز ممنوع کرده است.

در جدیدترین سیاست‌های واشنگتن علیه ایران، وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به نهادها یا افراد در سطح جهان هشدار داده در صورت انتقال یا صادرات دو ماده مهم به ایران که در صنایع فولادسازی کاربرد دارند، با تحریم مواجه خواهند شد.

ایران نیز که همچنان بعد از خروج آمریکا از برجام، به تعهداتش پایبند بود، در نهایت بعد از بدعهدی کشورهای اروپایی امضاکننده برجام در عمل به تعهداتشان در قبال ایران، تهران در اردیبهشت ماه امسال، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهداتش ذیل برجام برداشت.

روز گذشته نیز «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک رسانه چینی درباره کاهش تعهدات ایران ذیل برجام گفت که تهران تلاش می‌کند با کاستن از میزان پایبندی به برجام، توازن را به این توافق بازگرداند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان