arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۰۵/

مذاکره محرمانه آمریکا و ترکیه در سال ۱۳۸۲ درباره غنی سازی اورانیوم از سوی ایران / ادعای آمریکا: ایران آزمایش‌های خود را فراتر از غنی سازی اورانیوم هم ادامه داده / ترکیه: آژانس برای شفافیت بیشتر به ایران فشار بیاورد

یاغلی گفت که این اطلاعات را به نمایندگی ترکیه در وین منتقل خواهد کرد که در آن نیرو‌های سازمان انرژی اتمی ترکیه مسئولیت اصلی بررسی اجرای تعهدات ایران بر اساس ان پی تی را برعهده دارند. یاغلی اضافه کرد که می‌داند ایران عضو پروتکل «استاندارد» است، اما می‌خواهد بداند آیا دولت آمریکا اطلاعاتی درباره خواست ایران برای عضویت در پروتکل‌های الحاقی در اختیار دارد یا خیر.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سندی محرمانه از ترکیه به تاریخ سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۲ با عنوان «ترک‌ها نکات مدنظر دولت آمریکا را به نمایندگان خود در وین منتقل می‌کنند» منتشر شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی: ترک‌ها نکات مدنظر دولت آمریکا را به نمایندگان خود در وین منتقل می‌کنند
طبقه بندی: محرمانه
سه شنبه ۷:۳۴ اول آوریل ۲۰۰۳
از: ترکیه
به: نامشخص

۱. این درخواست برای اقدام است. لطفا به پاراگراف ۴ مراجعه کنید

۲. فرستاده سیاسی ما با مسئول بخش خلع سلاح وزارت امورخارجه ترکیه، ابراهیم یاغلی در روز ۳۱ مارس دیدار کرده و نکات تلگراف مرجع را به وی منتقل کرد. در زمینه اطلاعات مطرح در پاراگراف ۲، خط ۲ از تلگراف، یاغلی پرسید که آیا دولت آمریکا معتقد است ایران آزمایش‌های خود را فراتر از غنی سازی اورانیوم هم ادامه داده است و یا حرف ما این است که ایران صرفا آزمایش‌ها روی غنی سازی اورانیوم را به آژانس اطلاع نداده است. فرستاده سیاسی گفت: برداشت ما از محتوای تلگراف حالت اول است، اما اگر تفسیرمان اشتباه باشد حتما به وزارت امورخارجه اطلاع خواهیم داد.

۳. یاغلی گفت که این اطلاعات را به نمایندگی ترکیه در وین منتقل خواهد کرد که در آن نیرو‌های سازمان انرژی اتمی ترکیه مسئولیت اصلی بررسی اجرای تعهدات ایران بر اساس ان پی تی را برعهده دارند. یاغلی اضافه کرد که می‌داند ایران عضو پروتکل «استاندارد» است، اما می‌خواهد بداند آیا دولت آمریکا اطلاعاتی درباره خواست ایران برای عضویت در پروتکل‌های الحاقی در اختیار دارد یا خیر. او بهرحال پیشنهاد کرد هیات حاکمه آژانس رویکردی قدم به قدم در بررسی پایبندی ایران اتخاذ کرده و برای شفافیت بیشتر به این کشور فشار بیاورد. از دید ترکیه، عضویت ایران در پروتکل‌های الحاقی ضرورتا رضایت کامل آژانس را برآورده نمی‌کند. او اشاره کرد که ترکیه در مقام همسایه ایران، منافع زیادی در این مسئله دارد و نهایتا نیز این درخواست را مطرح کرد که آیا دولت آمریکا تا جایی که بتواند اطلاعات خود درباره تلاش‌های هسته‌ای ایران را با ترکیه در میان خواهد گذاشت یا خیر.. او بصورت اخص به ارایه اطلاعات توسط آمریکا به متحدان خود در ناتو در نشست بروکسل اشاره کرده و آن را «ارزشمند» خواند.

۴. درخواست اقدام: بر اساس پاراگراف ۲ اگر برداشت صحیح از تلگراف مورد اشاره این است که ایران آزمایش‌هایی فرای غنی سازی اورانیوم انجام داده است، لطفا به ما اطلاع دهید تا بتوانیم به درخواست‌های همکاران ترک مان پاسخ دهیم. پایان درخواست اقدام.
پیرسون

نظرات بینندگان