arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰

اعلام برنامه‌های دانشجو پیش از ابلاغ حکم غیرقانونی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیئت 5 نفره که درباره امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد قرار است با آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی دیدار کنند، هیچ‌گونه پیش‌شرطی قبول نخواهند کرد.

منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به جلسه هیئت 5 نفره با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای برطرف شدن مشکل امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد، گفت: هیئت 5 نفره‌ای که قرار است با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد مذاکره کنند و تا جلسه روز سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش آن را آماده کنند، بیشتر با انگیزه ایجاد وحدت میان اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و رئیس این هیئت مذاکره می‌کنند.

وی افزود: با توجه به این مذاکرات امیدواریم دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مجبور نباشد از حقوق قانونی خود استفاده کند.

کبگانیان خاطرنشان کرد: می‌خواهیم دانشگاه آزاد با همدلی و هماهنگی بیشتر حرکت کند و احیاناً اگر بحث اقناعی وجود دارد و رئیس هیئت امنا ابهاماتی دارد، پاسخ داده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برخی سوءتفاهم‌ها وجود داشته، از جمله اینکه گویا دوباره قرار است تصمیمات جدیدی گرفته شود که تأکید می‌کنم تصمیمات جدیدی درباره تغییر ریاست دانشگاه آزاد گرفته نخواهد شد چون این تصمیم توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است.

کبگانیان در پاسخ به این سؤال که: "منظور شما از تصمیمات جدید چیست؟"، اظهار داشت: برخی ابهامات درباره تعیین رئیس دانشگاه آزاد وجود داشت و این‌گونه قلمداد می‌شد هیئتی که از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مذاکره با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی انتخاب شده برای استماع شرایط و یا تجدید نظر درباره تغییر ریاست دانشگاه آزاد مذاکره خواهند کرد که به هیچ عنوان این‌گونه نیست.

وی در ادامه گفت: این هیئت 5 نفره از روی حسن نیت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مأمور شده‌اند تا درخصوص ابهامات و گلایه‌هایی که احیاناً وجود دارد، پاسخ‌گو باشند و تمامی بحث‌هایی را که طی 5 سال گذشته وجود داشته است به رئیس هیئت امنا اعلام کنند تا ابهامات وی برطرف شود و از این به بعد رئیس جدید دانشگاه آزاد با حمایت همه اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد فعالیت خود را آغاز کند.

کبگانیان تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز سه‌شنبه این هفته خود نتیجه این مذاکره را دریافت می‌کند البته اعلام می‌کنم که دست شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هر تصمیمی باز است اما اعضای این شورا ترجیح دادند که با مذاکره و مصالحه رفع ابهام‌ها صورت گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که اگر مذاکره هیئت 5 نفره با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به نتیجه‌ای نرسد، شورای عالی انقلاب فرهنگی چه اقداماتی انجام خواهد داد، گفت: با ترکیبی که در هیئت 5 نفره می‌بینم یعنی آقایان قمی، ولایتی، حدادعادل، مخبردزفولی و محمدیان ترکیب جامعی است و همه دیدگاه‌ها در این ترکیب حضور دارند.

وی افزود: اعضای این هیئت افرادی هستند که در بحث‌های 5 سال گذشته دانشگاه آزاد حضور داشتند و می‌توانند تمامی ابهام‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را پاسخ دهند. امیدوارم رفع ابهام‌ها صورت گیرد و کار با اجماع کامل پیش رود اما احیاناً اگر مشکل حل نشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاهی است که دستش باز است.

کبگانیان تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مستحضر است که مصوباتی در زمان ریاست جمهوری و زمانی که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، تصویب و ابلاغ کرده که این روزها بسیاری از این مصوبات را اجرا می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ‌هنگامی که مصوبه‌ای توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود، لازم‌الاجراست و این امر فرمایش مقام معظم رهبری و تأکید امام‌خمینی(ره) است و این مطلب را آیت‌الله هاشمی می‌داند کما اینکه موارد را خودشان در شورا ابلاغ کردند و سالهاست که تمام دستگاه‌های اجرایی این مصوبات را اجرا می‌کند.

کبگانیان با اشاره به اینکه اگر احیاناً در روند امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد مشکلی پیش بیاید، دست شورای عالی انقلاب فرهنگی در اصلاح اساسنامه این دانشگاه باز است، گفت:‌ بالاخره این اساسنامه در بخش‌هایی مسکوت است که یا باید تفسیر شود و یا احیاناً تبصره‌ای به آن اضافه شود که ترجیح می‌دهیم این اقدامات انجام نشود و اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که با مذاکره و اجماع کار پیش برود.

وی در پاسخ به این سؤال که: "نظر شما درباره اعلام برنامه‌های رئیس جدید دانشگاه آزاد پیش از ابلاغ حکمش چیست؟"، خاطرنشان کرد: چنین چیزی قانونی نیست. در اساسنامه دانشگاه آزاد نیز چنین موضوعی مطرح نشده بلکه درباره تعیین سایر رؤسای دانشگاه‌های بزرگ مانند پیام‌نور، شاهد و ... چنین امری صورت نمی‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وقتی به فردی پیشنهادی برای دانشگاه وارد می‌شود، شورای عالی انقلاب فرهنگی سوابق کاری و اجرایی و دیدگاه‌های وی را بررسی می‌کند که این کار به طور مفصل در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آقای فرهاد دانشجو انجام و رأی قاطع صادر شد.

وی در ادامه گفت:‌ اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد که فرهاد دانشجو را به عنوان رئیس جدید انتخاب کردند از دیدگاه‌ها و سیاست‌های کلان وی به طور کلی و اجمالی اطلاع پیدا کردند.

کبگانیان اظهار داشت: پس از صدور حکم و استقرار رئیس جدید دانشگاه آزاد قطعاً برنامه‌های اجرایی و ریز رئیس جدید در زمان معمول یعنی میان یک تا دو ماه باید ارائه شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که جلسه هیئت 5 نفره با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: گزارش این مذاکره باید در جلسه روز سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرائت شود و بنابراین این جلسه یا امروز و یا فردا برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان