arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۸۴۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۸

حَسّان دِیاب، نخست وزیر منتخب لبنان کیست؟ / یک چهره دانشگاهی بدون گرایش تند سیاسی و مورد اعتماد غرب و اعراب

«حسان دیاب» که پنجشنبه شب به عنوان نخست وزیر منتخب لبنان ، مامور تشکیل کابینه و دولت جدید این کشور شد متولد سال ۱۹۵۹ میلادی در بیروت است و متاهل و سه فرزند (یک دختر و ۲ پسر) دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«حسان دیاب» که پنجشنبه شب به عنوان نخست وزیر منتخب لبنان ، مامور تشکیل کابینه و دولت جدید این کشور شد متولد سال ۱۹۵۹ میلادی در بیروت است و متاهل و سه فرزند (یک دختر و ۲ پسر) دارد.

او مدرک دکتری خود را در رشته ی مهندسی رایانه (کامپیوتر) از یکی از دانشگاه های انگلیس گرفته است.

دیاب پس از فارغ التحصیلی عضو هیات علمی دانشگاه آمریکایی بیروت شد و از سال ۲۰۰۶ تاکنون نایب رییس برنامه های منطقه ای این دانشگاه و نیز استاد مهندسی کامپیوتر در دانشکده مهندسی «مارون سمعان» در لبنان است.

نخست وزیر منتخب لبنان ۱۵۰ مقاله در مجله های گوناگون منتشر و به نشست های علمی بین المللی ارایه کرده است.

دیاب از شخصیت های اهل سنت و جماعت لبنان و عضو هیات موسس دانشکده مهندسی دانشگاه ظفار در کشور عمان است.

وی در ژوئن سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان وزیر آموزش عالی در دولت «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان، انتخاب شد.

روزنامه مسیحی «النهار» چاپ بیروت روز پنجشنبه نوشت: دیاب گرایش تند سیاسی ندارد، نزد سازمان ملل و جامعه بین المللی اعتبار دارد، مورد تایید و اعتماد خیلی از کشورهای غربی و عربی است و آمریکایی ها و رهبران جنبش اصلاحی مردم لبنان چندان با او مخالفتی ندارند.

مطابق قانون اساسی لبنان، نخست وزیر از میان شخصیت های اهل سُنت معرفی و پس از رایزنی های ریاست جمهوری با مجلس و کسب موافقت اولیه ی نمایندگان، مکلف و مامور به تشکیل کابینه می شود.

نخست وزیر منتخب لبنان باید جمعه سی ام آذر رایزنی ها با نمایندگان مجلس برای تشکیل کابینه و انتخاب هیات وزیران را آغاز می کند.

دیاب وعده داده دولت تکنو- سیاسی مرکب از فن سالاران (تکنوکرات ها) و نمایندگانی از نیروهای اصلی سیاسی لبنان تشکیل دهد و اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را آغاز کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان