arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۸

شی: اجازه مداخله در امور هنگ کنگ و ماکائو را به هیچ کس نمی‌دهیم

رییس جمهوری چین اعلام کرد اجازه مداخله در امور هنگ کنگ و ماکائو که جزو امور داخلی چین محسوب می شود را به هیچ نیروی خارجی نخواهیم داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش شینهوا، «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین روز جمعه در مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد بازگشت ماکائو به چین تاکید کرد: پس از بازگشت هنگ کنگ و ماکائو به چین، سر و سامان دادن امور این دو منطقه اداری ویژه همواره بخشی از امور داخلی چین بوده و ما هیچ گاه نیازی به مداخله بیگانگان نداشته‌ایم عزم دولت و ملت چین برای دفاع از حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود راسخ است.

وی با اشاره به اینکه در ۳۰ سال گذشته، موفقیت اجرای سیاست یک کشور دو نظام مورد تقدیر جهان قرار گرفته است تصریح کرد: سیاست یک کشور دو نظام باید در روند اجرا به طور پیوسته تکمیل شود.

او ابراز اطمینان کرد که مردم چین از جمله مردم هنگ کنگ و ماکائو ذکاوت و توانایی برای اجرای بهتر این سیاست را داشته باشند و ملت چین در مسیر پیشرفت و شکوفایی بزرگ خود با گام‌های استوار پیش برود.

شی، دلیل موفقیت ماکائو بعد از بازگشت به مهین را پایبندی بر مسیر صحیح اصل "یک کشور دو نظام" عنوان کرد و گفت: هموطنان ماکائو پذیرفته اند "یک کشور" پیش شرط و اساس "دو نظام" است آنها از قانون اساسی چین و قانون اساسی منطقه اداری ویژه ماکائو حمایت می‌کنند و به نظام سوسیالیستی چین احترام گذاشته و بطور صحیح با مسائل مربوط به روابط دولت مرکزی با منطقه اداری ویژه برخورد می‌کنند.

وی گفت که تجربیات موفق ماکائو به ما ثابت می کند هموطنان ماکائو به عنوان صاحبان کشور خود، به طور کامل توانایی پذیرش مسئولیت را دارند هموطنان ما در ماکائو آگاهانه منافع کلی کشور و منافع اصلی ماکائو را مد نظر قرار داده اند و اجرای موفق نظام یک کشور دو نظام، حکمرانی ماکائو توسط مردم این منطقه و اجرای خودمختاری به بهترین شکل را به عنوان وظایف مشترک خود تلقی کرده و این مسئولیت را با تحقق رویای چین یعنی رستاخیز بزرگ ملت پیونده می دهند.

رییس جمهوری چین افزود: هموطنان ماکائو میهن پرست هستند و از حس هویت ملی، درک وابستگی و غرور ملی برخوردارند که مهمترین علت موفقیت اجرای سیاست یک کشور دو نظام در ماکائو به شمار می رود.

او تاکید کرد دولت ماکائو و محافل مختلف این منطقه به حفظ و توسعه سنت میهن پرستی بسیار اهمیت داده و قاطعانه رهنمود اداره کردن ماکائو توسط شهروندان ماکائو با محوریت ترویج میهن پرستی در این منطقه را اجرا کرده اند.

شی اظهار کرد نیروهای میهن پرست و دوستداران ماکائو روز به روز قوی تر شده و ارزش عشق به میهن و ماکائو را در میان مردم این منطقه جایگاه اصلی را دارد و آگاهی ملی و روحیه میهن پرستی در دل جوانان و نوجوانان این منطقه به طور عمیق ریشه دوانده است.

ماکائو (Macau) شبه جزیره‌ای در دریای جنوبی چین است که تا سال ۱۹۹۹ میلادی مستعمره پرتغال بود ولی اکنون بخشی از خاک مناطق ویژه اداری کشور چین محسوب می‌شود این منطقه که به صورت خودمختار اداره می‌شود دارای ۶۵۱ نفر جمعیت و ۱۱۵٫۳ کیلومتر مربع وسعت است.

ماکائو در سال ۱۵۵۷ میلادی مستعمره پرتغال شد در ۱۳ آوریل ۱۹۸۷ پرتغال و چین مذاکرات را در مورد وضعیت ماکائو آغاز کردند، سرانجام در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۹ پرتغال با بازپیوستن ماکائو به چین مشروط به تبدیل ماکائو به یک منطقهٔ اداری، تجاری و بازرگانی و الزام چین مبنی بر اعطای خودمختاری اقتصادی و اجتماعی به ماکائو به مدت ۵۰ سال، موافقت کرد فرهنگ ماکائو نیز آمیزه‌ای از فرهنگ چینی و پرتغالی است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان