arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۰۵۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
الاخبار:

«شب یلدا» در توکیو: آیا ترامپ ژاپن را از تحریم‌های ایران معاف می‌کند؟

نوعی پیچیدگی در سفر حسن روحانی به ژاپن، کشوری که واسطه کاهش تنش ها با ایالات متحده است، وجود دارد و به نظر می رسد مذاکراتی سریع در این مرحله، می تواند به برقراری چیزی شبیه آتش بس بین دو طرف درگیر ایران و ایالات متحده منجر شود، که به موجب آن، تهران در مقابل معافیت دادن آمریکا به ژاپن برای خرید نفت از ایران، از پایبند نبودن به بندهای بیشتری از برجام، کوتاه بیاید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«شب یلدا» در توکیو: آیا ترامپ ژاپن را از تحریم‌های ایران معاف می‌کند؟

الاخبار نوشت: نوعی پیچیدگی در سفر حسن روحانی به ژاپن، کشوری که واسطه کاهش تنش ها با ایالات متحده است، وجود دارد و به نظر می رسد مذاکراتی سریع در این مرحله، می تواند به برقراری چیزی شبیه آتش بس بین دو طرف درگیر ایران و ایالات متحده منجر شود، که به موجب آن، تهران در مقابل معافیت دادن آمریکا به ژاپن برای خرید نفت از ایران، از پایبند نبودن به بندهای بیشتری از برجام، کوتاه بیاید.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: پیش از آنکه روحانی به توکیو برسد، اظهارات مسئولان ایرانی مبتنی بر آن بود که بعید نیست ژاپن پیشنهادی در مورد بحران با ایالات متحده داشته باشد. اما با وجود چراغ سبز امریکا به توکیو برای استقبال از روحانی، که حکایت از تلاش کاخ سفید برای احیای میانجیگری ژاپن دارد، همچنان جوانب این سفر پیچیده مانده است.

امروز، سفر روحانی به ژاپن، پالس تازه ای است که نشانگر تمایل آمریکا و ایران، به کاهش تنش هاست، که این اهتمام، در خصوص پرونده تبادل زندانی ها، از طریق سوئیس و فعال کردن وساطت عمان در مورد یمن نیز نمایان شده بود.

در تفاصیل این سفر، «کاهش تنشها» در خلیج فارس، محور گفتگوها بین طرفین بود و در ضمن آن، آبه برای مهمان ایرانی اش، نقشه امنیتی مستقل از ائتلاف آمریکایی اروپایی را توضیح داد، که مبتنی بر استقرار نیروهای دریایی در خاورمیانه بود. این در حالی است که ترامپ بارها از تمایل خود برای همکاری دولتهایی که از طریق خلیج فارس تجارت می کنند، در راستای حمایت از امنیت آن، صحبت کرده و قرار است عملیات امنیتی برای تامین امنیت دریانوردی در منطقه، در آغاز سال جدید، شروع شود.

کناره گیری ژاپن از ائتلاف آمریکایی و اظهار دوستی اش به ایران، در وهله اول، نشان دهنده آن است که هدف از سیاست جدید ژاپن در قبال منطقه، حفظ منافع این کشور است. اما به دلیل طبیعت روابط توکیو و واشنگتن، منافع ژاپن، به دور از آمریکا، محقق نمی شود؛ از این رو، پیش از سفر روحانی به ژاپن، خبرهایی در مورد امکان معافیت ژاپن از تحریمهای آمریکا در خصوص خرید نفت ایران، مطرح می شد. در همین رابطه، در حالی که سخنگوی دولت ژاپن تصریح کرد که گفتگوها بین روحانی و آبه، ارتباطی به بررسی موضوع خرید نفت خام از ایران ندارد، این توئیت رئیس جمهور ایران، جالب توجه بود: «از هر تلاشی که معاملات اقتصادی و بویژه صادرات نفت را افزایش دهد، استقبال می کنم».

همه طرفها امیدوارند که ژاپن بتواند نقش بی طرفی را ایفا کند که اروپا در آن شکست خورد؛ همین امر، پیش بینی ها در مورد تمایل ترامپ به استفاده از کانال ژاپن، برای کاهش هزینه های ائتلاف امنیتی، برای کشورش و همچنین، دادن معافیت جزئی به تهران را افزایش می دهد؛ در واقع ترامپ سعی دارد به این شکل، تهران را برای مذاکره، قانع کرده یا حداقل، با بهای کاهش تنش ها، مانع از فروپاشی کامل برجام شود.

نظرات بینندگان