arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

طالبان: آمریکا بودجه‌ای برای تامین هزینه‌های مذاکرات اختصاص نداده

گروه طالبان اعلام کرده که گزارش‌های مبنی براینکه آمریکا میلیون‌ها دلار را برای هزینه‌های لجستیکی مذاکره‌کنندگان این گروه در دوحه قطر تخصیص داده، نادرست است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه "رول‌کال" وابسته به کنگره آمریکا خبر داده که کنگره با طرح اعطای ۱۵ میلیون دلار هزینه مذاکرات گروه طالبان موافقت کرده است.

گفته شده این مبلغ از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) صرف سفرها و اقامت هیات طالبان در مذاکرات صلح خواهد شد.

گروه طالبان در شهر دوحه قطر یک دفتر سیاسی برپا کرده است که مذاکرات این گروه برای مصالحه با آمریکا از سوی آن انجام می‌شود.

به گزارش بی‌بی سی، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در توئیتر این خبر را رد کرد و گفت قرار نیست آنها چنین پولی از آمریکایی‌ها دریافت کنند.

به نوشته سایت اینترنتی رول‌کال، کنگره به پنتاگون اجازه می‌دهد تا امسال ۱۵ میلیون دلار برای پشتیبانی لجستیکی از مذاکرات صلح افغانستان هزینه کند.

همچنین گفته شده که اعضای کنگره بسیار تلاش کرده‌اند مطمئن شوند که این پول به نفع طالبان خرج نمی‌شود.

وزارت دفاع آمریکا در متن درخواستی که برای دریافت این مقدار پول ارائه کرده، آورده است که "ممکن است" بخشی از این مبلغ به صورت غیرمستقیمی به طالبان نفع برساند.

گفته شده ترتیب‌دهندگان مقررات جدید دفاعی در کنگره آمریکا ناگزیر بوده‌اند این هزینه پیشنهادی را از قوانین منع کمک به گروه‌های تروریستی، معاف کنند.

اردیبهشت ماه گزارش شد که چگونه پنتاگون از کنگره تقاضا کرد این پول و صلاحیت مصرف آن را دریافت کند تا نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان بتوانند مخارج احتمالی مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را بپردازند که شامل مخارج تامین امنیت، نقل و انتقالات، اقامت، غذا، ارتباطات و تدارکات خواهد بود.

تصور بسیاری‌ در کنگره آمریکا این است که در هر صورت ممکن است بخشی از این 15 میلیون دلار هزینه‌های طالبان را تامین کند؛ گروهی که به نوشته رول‌کال، "صدها آمریکایی را در میدان‌های جنگ کشته، سال‌ها به القاعده پناه داده و سالانه میلیون‌ها دلار از راه فعالیت‌های غیرقانونی درآمد دارد."

در طرح لایحه ارائه شده به کنگره در این مورد تصریح شده که این وجوه نباید برای خرید مهمات جنگی یا انتقال مذاکره کنندگان در وسایل نقیله متعلق به دولت آمریکا، صرف شود.

آمریکا و طالبان از ماه دسامبر ۲۰۱۸ میلادی تا کنون در بیش از ۹ نوبت، در دوحه در مورد راه‌های دست‌یابی به مصالحه در افغانستان مذاکره کرده‌اند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برقراری آتش بس، مذاکرات بین‌افغانی و تبدیل نشدن افغانستان به پناهگاه گروه‌های تروریستی از مسایل اصلی این مذاکرات بوده است.

هر دو طرف گفته‌اند که در مراحل نهایی برای حصول توافق قرار دارند.

در صورتی که طالبان و آمریکایی‌ها به توافق برسند، این گروه وارد مذاکره با چهره‌های مهم در افغانستان خواهد شد که انتظار می‌رود در آن شرایط دست کشیدن طالبان از جنگ علیه دولت افغانستان و مشارکت در قدرت بررسی شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان