arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، یکشنبه ۱ دی ۱۲۷۴ / شاه فرمودند من‌بعد روزهای جمعه‌ باید تعطیل باشد

در سواری می‌فرمودند که من‌بعد روز جمعه‌ها باید کلیه تعطیل باشد. خود اعلیحضرت هم به هیچ کار نمی‌رسد و صدراعظم هم درخانه [دربار] نیاید و تمام بیوتات دیوانی هم تعطیل کنند و بندگان همایون [شاه] هم در اندرون روز را شام کنند. نمی‌دانم از چه راه این قرار را داده‌اند. بعد معلوم خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، یکشنبه ۱ دی ۱۲۷۴ / شاه فرمودند من‌بعد روزهای جمعه‌ باید  تعطیل باشد

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه یکشنبه ۱ دی ۱۲۷۴ آمده است:

امروز صبح در رکاب سوار شدم و از منزل تا سر ناهارگاه و سواره روزنامه خواندم. بندگان همایون [شاه] می‌فرمودند، از قرار راپورتی که سفیر ایران از اسلامبول نوشته، وحشت و سوءظن سلطان نسبت به مردم به درجه‌ایست که باغبان‌باشی عمارت مخصوص عریضه از بغل درآورده بود که به سلطان عرضه دارد و سلطان به تصور این‌که طپانچه می‌خواهد به او بزند با رولور که همیشه همراه دارد پنج تیر به باغبان‌باشی خالی کرده و او را کشته بود. وضع عثمانی هم در نهایت بدی است.

در سواری می‌فرمودند که من‌بعد روز جمعه‌ها باید کلیه تعطیل باشد. خود اعلیحضرت هم به هیچ کار نمی‌رسد و صدراعظم هم درخانه [دربار] نیاید و تمام بیوتات دیوانی هم تعطیل کنند و بندگان همایون [شاه] هم در اندرون روز را شام کنند. نمی‌دانم از چه راه این قرار را داده‌اند. بعد معلوم خواهد شد. شب هم درخانه [دربار] رفتم. قوچ بسیار بزرگی شکار فرموده بودند. اگرچه صبح وقت سواری به من فرمودند، امروز هرچه شکار کردم از آنِ تو خواهد بود. چون قوچ بسیار بزرگی است، من نمی‌خواهم و ضرب شست مبارک را به اهل دربار بنمایند و لاشه این قوچ را شاید از برای نایب‌السلطنه بفرستند، من عرض نکردم که به من التفات بکنید. ساعت سه از درخانه [دربار] مراجعت به منزل شد.

نظرات بینندگان