arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

بیماری آمفیزم چیست؟

آمفیزم یکی از بیماری‌های مزمن ریوی است که در اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و همچنین استعمال دخانیات ایجاد شده و در صورت بی‌توجهی می‌تواند به مرگ ریه و در نهایت بیمار منجر شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمفیزم یکی از بیماری‌های مزمن ریوی است که در اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و همچنین استعمال دخانیات ایجاد شده و در صورت بی‌توجهی می‌تواند به مرگ ریه و در نهایت بیمار منجر شود.

آمفیزم یک بیماری مزمن ریوی است که در اثر آن ریه حالت ارتجاعی خود را از دست داده و باعث تنگی نفس می‌شود.

 

به گزارش mayoclinic،کیسه‌های هوا در ریه در اثر این بیماری آسیب دیده و با گذشت زمان دیواره‌های آن تضعیف و دچار پارگی می‌شوند. کاهش سطح ریه‌ها بر میزان اکسیژنی که به جریان خون وارد می‌شود تأثیر می‌گذارد.

 

ابتلا به این بیماری باعث می‌شود در زمان بازدم کیسه‌های هوای ریه به‌درستی کار نکرده و هوای قدیمی در ریه بماند و جلوی ورود هوای تازه را به آن بگیرد.
بیشتر افراد مبتلا به آمفیزم به برونشیت مزمن هم دارند. برونشیت مزمن التهاب لوله‌هایی است که هوا را به ریه منتقل می‌کند و منجر به سرفه مداوم می‌شود.
آمفیزم و برونشیت مزمن دو بیماری هستند که به بیماری مزمن انسداد ریوی معروف بوده و بیشتر در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و استعمال دخانیات ایجاد می‌شوند. درمان این بیماری ممکن است پیشرفت آن را کُند کند ولی هرگز نمی‌تواند به معکوس کردن آسیب آن بینجامد.

 

نشانه‌های آمفیزم چیست؟
شما می‌توانید سال‌ها به آمفیزم مبتلا بوده بدون این‌که متوجه علائم و نشانه‌های آن باشید ولی می‌بایست به‌واسطه داشتن تنگی نفس، احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را بدهید.


معمولاً مبتلایان به این بیماری به‌دلیل تنگی نفس در ابتدا به تدریج از فعالیت‌های روزمره‌شان کم می‌کنند ولی تداوم این بیماری باعث می‌شود حتی در حالت استراحت نیز با مشکلات تنفسی مواجه شوند.


در صورتی‌که چندین ماه تنگی نفس غیرقابل توجیه داشتید به‌طوری‌که فعالیت‌های روزمره شما را مختل کرد حتماً به پزشک مراجعه کنید و به بهانه این‌که سن شما بالا رفته و پیر شده‌اید این موضوع را نادیده نگیرید.


از دیگر علائم این بیماری مزمن ریوی این است که هنگام بالا رفتن از پله با تنگی نفس مواجه می‌شوید و در صورت فشار آوردن بر لب‌ها یا ناخن‌هایتان رنگشان آبی یا خاکستری می‌شود.


بی‌توجهی به این بیماری و پیشرفت آن به مرگ ریه و در نهایت فرد بیمار مبتلا منجر شود.

 

روش‌های درمان آمفیزم
برای درمان این بیماری ریوی مزمن در مراحل اولیه پزشکان توانبخشی ریوی، تغذیه درمانی و کاهش وزن و همچنین استفاده از دستگاه اکسیژن را تجویز می‌کنند و در صورت پیشرفت آن جراحی کاهش حجم ریه و پیوند ریه امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

 آنا 

نظرات بینندگان