arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

لاریجانی: اگر تمام وقت برای تهمت‌زدن صرف شود، این آزردگی‌ها به سعادت کشور لطمه وارد می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که تخریب‌ها امید را از بین می‌برد، گفت: توسعه بدون امید رخ نمی‌دهد اگر همه نیروهای مستعد در کشور کنار هم باشند امیدواری برای حل مسائل کشور وجود دارد و از آن طرف اگر تمام وقت برای تهمت‌زدن صرف شود این آزردگی‌ها به سعادت کشور لطمه وارد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی لاریجانی در مراسم تودیع کاظم جلالی و معارفه محمد قاسمی به عنوان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مرکز پژوهش‌ها از پختگی برخوردار است، گفت: مرکز پژوهش‌ها دارای افراد صاحب‌نظری است این مرکز جا افتاده شده و سرمایه‌ای است که مقام معظم رهبری نیز کار شما را ستودند. در مجلس شورای اسلامی هم اعتنا به گزارش‌ها زیاد است گاهی وقتی در مواردی گزارشی داده نمی‌شود نمایندگان از پشت تریبون می‌گویند که چرا گزارش ارائه نشده است. در سطوح بالاتر هم به گزارش‌های مرکز توجه شده و گاهی به آن استناد می‌شود. باید به این جایگاه توجه شده و آن را حفظ و تقویت کرد چون سرمایه‌ای برای کل کشور است.

وی با بیان این‌که باید مرکز پژوهش‌ها برای دوره‌های بعدی افقی را در نظر گرفته و شتابان پیش رود، توضیح داد: به همان اندازه که مرکز پژوهش‌ها پختگی پیدا کرده انتظارات هم بیشتر شده، شرایط کشور نیز اقتضاء می‌کند شما بهتر عمل کنید باید در دوره آینده مبتکرانه اقدام کرد و ظرفیت‌های علمی مرکز، دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی بهره گرفت چون برخی از مشکلات کشور از جمله مشکلاتی است که اگر همه با هم کار کنیم می‌توانیم آن را حل کنیم به خصوص در شرایط فعلی که فضای کشور دچار درگیری‌های سیاسی شده و این وضعیت مردم را از سرمایه‌های علمی محروم می‌کند شما این‌طور نباشید و با روحیه مبتکرانه به سمت حل مشکلات کشور روید.

لاریجانی مهم‌ترین هدف در مقطع زمانی فعلی را توسعه کشور دانست و گفت: می‌توان نارسایی‌ها را رفع کرد که در همین رابطه مرکز پژوهش‌ها در گزارش‌های خود به نارسایی خود اشاره می‌کند ولی بعضا پاسخ‌های روشنی برای حل آن ارائه نمی‌کند لازم است مرکز پژوهش‌ها در گزارش‌های خود ساده‌تر موضوعات را بیان کند تا مسئولان و نمایندگان بدانند چه کاری باید انجام دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی بودجه در مجلس گفت: اگر مشکل نقدینگی داریم باید تلاش شود که در بودجه بیشتر نشود. سازوکارهایی استفاده شده تا به جای افزایش نقدینگی جذب شود نه این‌که دولت استقراض کند حداقل می‌توان در جذب نقدینگی ابتکاراتی را به خرج داد.

وی با اشاره به گزارش رییس مرکز پژوهش‌ها مبنی بر این‌که عملکرد بخش‌های غیرنفتی کشور در 6 ماه اول سال بهتر از پیش‌بینی‌ها بوده است، افزود: باید اتفاقات خوب را در کنار نارسایی‌ها هم بگوییم دائم از روزنامه‌ها و رسانه‌ها حرف‌های مایوس‌کننده شنیده می‌شود لذا گفتن تمامی جوانب واقعیات ضروری است.

لاریجانی با بیان این‌که رتبه کشور درباره‌ی آسان‌ کردن سرمایه‌ گذاری خوب نیست، ادامه داد: اکنون که کشور در شرایط تحریمی است باید وضعیتی به وجود آورد تا مردم برای سرمایه‌ گذاری جذب شوند. یک راهکار آن است که برای سرمایه‌گذاران شرایطی را به وجود ‌آوریم که آنها به جای آنکه برای گرفتن مجوزها و طی کردن سیستم‌ زمانی مدت‌ها فقط صرف کنند به آنها بگوییم طبق شرایط تعیین شده سرمایه‌ گذاری کرده و کارشان را شروع کنند اگر آن شرایط را رعایت نکردند جریمه شوند. این روند می‌تواند کار را سخت کند. القاعده کسی که 100 میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری می‌کند کاری را انجام نمی‌دهد که به دلیلش جریمه شود. اگر لازم باشد برای این موضوع هم در بودجه حکم‌های لازم را می‌آوریم یکسال کار را تست می‌کنیم و در صورت نتیجه مثبت آن کانون را دائمی خواهیم کرد.

رییس قوه مقننه ادامه داد: باید در بودجه دغدغه مردم را راحت کرد الان گفته می‌شود که ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی می‌دهند، اما آیا این به دست مردم می‌رسد؟ باید با تجهیز درست امکانات کاری کرد که حداقل‌های مورد نیاز در اختیار مردم قرار گیرد به خصوص در زمینه‌ی بهداشت و درمان باید نگرانی مردم را رفع کرد و از هر جا می‌شود درآمدی به وجود آورد.

لاریجانی همچنین گفت: چند سالی است که در بودجه از صندوق توسعه استفاده می‌شود اما این رقم در سقف بودجه نمی‌آید یا این‌که درآمدهای حاصل از صادرات بنزین مربوط به تبصره چهار در سقف بودجه لحاظ نمی‌شود. زمانی پنهان‌کاری ضرورت عقلایی دارد اگر در این مورد این ضرورت است آن را بگویید وگرنه چه دلیل دارد این ارقام را در سقف بودجه نمی‌آورید. اگر می‌گویید سقف بودجه بالا می‌رود آن را به دلار حساب کنید الان با این وضعیت، بودجه 478 هزار میلیارد تومانی را ببینید به دلار چقدر می‌شود و چرا اینقدر نگرانی دارید مهم شفافیت است و این‌که مردم بدانند بودجه چطور نوشته شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات میان‌مدت مرکز پژوهش‌ها، اظهار کرد: با توجه به شرایط تحریمی می‌توان الگوهایی تنفسی ایجاد کرد ضمن آسان‌کردن سرمایه‌ گذاری، رفتارها هم باید موید حل مشکلات کشور باشد برخی می‌گویند در این زمان اصلاحات ساختاری معنا ندارد. اما برخی آن را مفید می‌دانند. نمونه این اصلاحات ساختاری در نقدینگی و حل مشکل بانک‌ها و برخی صندوق‌ها است. اشکالی ندارد که برای شرایط تحریمی روابط خاص قانونی گذاشت و تلاش‌هایی برای سخت‌کردن امور در جهت مسیر سرمایه‌ گذاری را انجام داد.

لاریجانی درباره‌ی اقدامات دراز مدت هم گفت: باید الگوی توسعه‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند برای کشور در نظر گرفت پیشنهاد به مرکز پژوهش‌ها هم در این باره می‌تواند مبنای عمل باشد می‌توان با استفاده از تجربیات سایر کشورها و کشور خودمان در 40 سال گذشته مسیر روشن‌تری را برای سیاست‌گذاری و تقنین در کشور ارائه کرد.

وی با اشاره به گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها، اظهار کرد: باید مرکز پژوهش‌ها اولویت را بر توسعه کشور متمرکز کند که این برای کشور بسیار مفید خواهد بود. باید اصل را بر توسعه گذاشت گاهی مرکز پژوهش‌ها گزارش‌هایی درباره‌ی سیاست خارجی داشته تصورم این است که مرکز باید در تمامی بخش‌ها فعال باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائلی که کشور با آن درگیر است تنازعات سیاسی بلاوجه بوده که فرهیختگان، اساتید و زحمت‌کشان را آزرده می‌کند. اگر همه نیروهای مستعد در کشور در کنار هم باشند امیدواری برای حل مسائل بیشتر می‌شود از آن طرف اگر زمان صرف سایش‌ها و کوبیدن یکدیگر و تهمت‌زدن شود با این آزردگی‌ها مشکلات حل نشده و به سعادت کشور لطمه وارد می‌شود. ما برای حل مشکلات تجربیات مختلفی داریم خیلی حرف‌ها را نحله‌های سیاسی می‌زنند همه هم راه‌حل‌های سیاسی مشابهی دارند منتها می‌گویند ما باید آن را انجام دهیم، خب شما انجام دهید اما دیگران را تخریب نکنید. مشکل آن است که همه می‌خواهند خودشان مشکلات را حل کنند.

لاریجانی تاکید کرد: حکمرانی عاقلانه در آن است که همگرایی خوبی در کشور ایجاد شده و همه برای یک هدف کار کنند. در این صورت زودتر به توسعه می‌رسیم هرچه قافله‌ها از یکدیگر جدا باشند سرعت کار هم کاهش پیدا می‌کند. از نکات مهم آن است که چقدر حرف‌های زده شده در کشور و رسانه‌ها به توسعه کمک می‌کند. ما نمی‌دانیم چرا در این وضعیت گاهی نهادها را می‌کوبند چرا مجلس شورای اسلامی را تخریب می‌کنیم تخریب هر نهادی مشکلاتی برای آینده و دستاوردهای کشور حاصل می‌کند و این نشان‌دهنده هنرمندی فردی نیست که این بی‌هنری آن فرد می‌باشد. در زمانی باب شده بود که بگویند ما این کار را انجام دادیم و افراد دیگر آدم‌های بد و مافیا بودند.

وی در جمع‌بندی با تاکید بر این‌که توسعه بدون امیدواری رخ نمی‌دهد، اظهار کرد: اول باید مردم را امیدوار به شرایط کرد وقتی تخریب می‌کنیم امید از بین می‌رود. توسعه دستورالعملی نیست باید همه باید همگرا باشیم آن وقت می‌توان در مسیر پیشرفت حرکت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تخریب‌ها امید را از بین می‌برد، افزود: توسعه در خلأ رخ نمی‌دهد باید با اراده جمعی جامعه را به سمت هدف سوق داد.

لاریجانی در پایان با ابراز امیدواری از این‌که مرکز پژوهش‌ها بتواند در این دوره جهش‌های خوبی داشته باشد مجددا بر ضرورت استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی و مراکز پژوهشی و دانشگاهی تاکید کرد و همچنین از زحمات جلالی در دوران نمایندگی‌اش و ریاست مرکز پژوهش‌ها قدردانی نمود و گفت: امیدواریم ایشان در ماموریت جدیدشان توفیق داشته باشد آقای قاسمی هم از نیروهای فهمیم و ارزشمند مرکز پژوهش‌هاست و امیدواریم همه شما در مرکز بتوانید نقش موثری در شرایط حساس کشور داشته باشید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان