arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

رسانه های هند: تهران و دهلی‌نو برای تسریع پروژه چابهار توافق کردند

رسانه های هند روز دوشنبه به صورت گسترده اخبار مربوط به دیدار اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را انعکاس داده و مهمترین دستاورد این سفر را توافق دو طرف برای تسریع در اجرای پروژه چابهار اعلام کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه های هند: تهران و دهلی‌نو برای تسریع پروژه چابهار توافق کردندنشریه "تایمز او ایندیا" روز دوشنبه با پرداختن به دستاوردهای دیدار وزیران امور خارجه هند و ایران در تهران نوشت: دهلی نو و تهران برای تسریع اجرای پروژه بندر چابهار به توافق رسیدند.

این رسانه افزود: اس جایشانکار در مذاکرات گسترده خود با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در مورد مسایل  منطقه ای و همچنین روابط دو جانبه گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه هند روز یکشنبه پس از امضا نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند گفت: طرفین در این نشست بر تسریع اجرای پروژه چابهار توافق کرده‌اند.

رسانه "اکونومیک تایمز" نیز روز دوشنبه اعلام کرد: وزیر امور خارجه هند پس از دیدار با محمد جواد ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و هند با ریاست مشترک محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  به پایان رسید. در این دیدار تمام جنبه های همکاری دوجانبه ما بررسی شد. ما همچنین توافق کردیم تا اجرایی کردن پروژه چابهار را تسریع بخشیم.

این رسانه افزود: این اولین سفر اس جیشانکار به ایران پس از انتخاب خود به عنوان وزیر امور خارجه هند است. وی پیش از سفر به ایران در آمریکا حضور داشت. هفته گذشته نیز راجیندر خانا معاون مشاور امنیت ملی هند  برای گفت و گو در مورد وضعیت افغانستان و همچنین چالش های تروریسم فرا مرزی به تهران سفر کرده بود.

رسانه "فینانشیال تریبون" نیز روز دوشنبه ضمن اشاره به توافق هند و ایران برای گسترش همکاری ها در بندر چابهار به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و نوشت: یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا هفته گذشته  اعلام کرده بود  که آمریکا یک «معافیت محدود» به هند در ارتباط با تحریم های بندر چابهار ایران اعطا کرده است زیرا کمک های انسان دوستانه هند از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان منتقل می شود.

این مقام آمریکایی پس از برگزاری مذاکرات مقامات هندی و آمریکایی موسوم به «۲+۲» در واشنگتن گفت: بندر چابهار ظرفیت کمک به افغانستان برای گسترش تجارت این کشور را دارد.

وی تاکید کرد: ما به هند یک معافیت محدود برای توسعه بندر چابهار و ساخت ریل آهن که به صادرات کالا به افغانستان از جمله روغن خوراکی کمک می کند اعطا کرده ایم.

دومین نشست  کمیته اجرایی توافق سه جانبه چابهار میان هند، ایران و افغانستان نیز روز جمعه گذشته در دهلی نو برگزار شد.

در بیانیه دولت هند در این زمینه آمده است: در این نشست سه کشور از پیشرفت های به دست آمده در این پروژه و همچنین عملکرد شرکت جهانی بنادر هند در اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار ابراز رضایت کردند.  

این شرکت از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ مدیریت امور عملیاتی اسکله شهید بهشتی را در دست گرفته است.

 این بیانیه  حاکی است: حدود ۵۰۰ هزار تن کالا با موفقیت وارد بندر چابهار شده، این محموله ها شامل صادرات به افغانستان از طریق بندر چابهار بوده که از ماه فوریه سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. در این دیدار همچنین توافق شد که دو بندر مورمگوا و منگلور نو به عنوان مسیر های تایید شده  تجاری در این توافق گنجانده شوند.

بندر چابهار ایران  به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی بندر است. هند همزمان با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و  چین، تصمیم گرفت تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد. بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دهلی نو متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان