arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

ارزش پوند انگلیس به پایین‌ترین حد خود در ۳ هفته گذشته رسید

ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا روز دوشنبه به دلیل موضع تند نخست وزیر انگلیس نسبت به آینده توافق تجاری کشورش با اتحادیه اروپا در بازارهای مبادلات ارزی کاهش یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارزش پوند در برابر دلار آمریکا با ۰.۶ درصد کاهش در مقابل ۱.۲۹۰۵ دلار معامله شد که این میزان، پایین ترین حد در سه هفته گذشته به شمار می‌رود.

«بوریس جانسون» پس از کسب پیروزی در انتخابات پارلمانی انگلیس اعلام کرده است که با تمدید مهلت مذاکره با اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری‌های تجاری میان دو طرف مخالف است.

او که جمعه گذشته در نخستین روز کاری مجلس عوام موفق شد تا رأی موافق نمایندگان را بر سر کلیات طرح دولت در خصوص چگونگی خروج از اتحادیه اروپا کسب کند، قصد دارد تا پایان سال آینده میلادی پرونده مذاکرات با اتحادیه اروپا را خاتمه دهد.

سخنگوی رسمی دفتر نخست وزیری با صدور بیانیه‌ای تأکید کرده که جانسون متعهد است این مهلت از سال ۲۰۲۰ تجاوز نکند.

او با بیان اینکه اتحادیه اروپا به این جدول زمانی متعهد است، افزود: زمانی که برگزیت در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) اجرا می شود، گام دوم مذاکرات با اتحادیه اروپا آغاز می شود.

با این حال، رئیس کمیسیون اروپا چهارشنبه گذشته هشدار داد که پیامدهای اقتصادی نرسیدن به توافق تجاری میان دو طرف برای انگلیس گران‌تر خواهد بود.

«اورسولا فون درلاین» که در پارلمان اروپا سخنرانی می کرد، این مطلب را در واکنش به اظهار نظر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس مطرح کرد که با هرگونه تمدید مهلت مذاکرات مخالفت کرده است.

رئیس کمیسیون اروپا عنوان کرد که جدول زمان‌بندی برای رسیدن به توافق با انگلیس، محدود و چالش برانگیز است اما طرف اروپایی نهایت تلاش خود را برای دست‌یابی به توافق انجام خواهد داد.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که مهلت تعیین شده، فرصت گفت وگو درباره موضوعات مختلف همکاری‌های تجاری را محدود می‌کند.

«فون درلاین» در سخنان خود تصریح کرد که اگر توافق تجاری در مهلت تعیین شده حاصل نشود، انگلیس مسؤول خسارت‌های ناشی از آن خواهد بود. این در حالی است که به گفته او، اتحادیه اروپا کماکان به بهره‌مندی از مزایای بازار مشترک و اتحادیه گمرکی اروپا در کنار ۷۰۰ توافق بین‌المللی تجاری با شرکای خود ادامه خواهد داد.

میشل بارنیه نماینده شورای اروپا در امور برگزیت نیز تأکید دارد که امکان تکمیل مذاکرات درباره تمام ابعاد آینده همکاری‌های اتحادیه اروپا و انگلیس تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ غیر ممکن است.

انتظار می رود که مذاکرات تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا از یکم ماه مارس آغاز شود. اگر انگلیس بخواهد مذاکرات تجاری اش با اتحادیه اروپا تمدید شود، بایستی این موضوع را تا پیش از یکم جولای ۲۰۲۰ به طرف مقابل اعلام کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان