arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

پیش‌بینی‌های نوستراداموسی از وضعیت آب و هوای ایران در زمستان

به تازگی شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که قرار است یک دوره سرما و بارش برف و باران شدید در کشور شروع شود؛ موضوعی که یک کارشناس سازمان هواشناسی آن را دروغ محض می‌داند. سازمان هواشناسی قبلا گفته بود برخلاف پاییز، زمستان امسال کم‌بارش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیش‌بینی‌های نوستراداموسی از وضعیت آب و هوای ایران در زمستانچند روز پیش شایعه‌ای در فضای مجازی دست به دست شد با این مضمون که شدیدترین بارندگی‌های چند قرن اخیر را در ایران به ویژه جنوب غرب و غرب کشور در پیش رو داریم. برخی مناطق بیش از ۲۰۰ میلیمتر بارندگی و در هسته بارش تا ۹۰۰ میلیمتر انتظار باران وجود دارد. در این خبر آمده بود سازمان ناسای آمریکا در هشداری به مقامات ایران اعلام کرده که مردم ایران را برای رویارویی با شدیدترین و سهمگین‌ترین سیل تاریخ ایران آماده کنند. در این خبر ادعا شده بود که سازمان هواشناسی آمریکا به مقامات ایران هشدار داده است که احتمالا در سیل چند روز آینده در ایران هزاران نفر کشته خواهند شد و از مقامات ایران مصرانه خواسته فورا ستادهای بحران تشکیل دهند. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه فوری با پیش بینی سیل ویرانگر در ایران در حال اعزام نیروهای صلیب سرخ جهانی و غذا و دارو و چادر به ایران است.

در ادامه این شایعات در چند روز اخیر دوباره خبری در فضای مجازی دست به دست می شود که احتمال نفوذ یک سردچال قدرتمند و آغاز دوره برف و سرما به کشور در نیمه اول دی ماه ۹۸ در کشور وجود دارد. موضوعی که محمد اصغری کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با ایرناپلاس آن را رد می‌کند و می‌گوید: چنین موضوعی اصلا صحت نداشته و دروغ است و ما چنین وضعیتی را در سمت جو کشورمان نداریم. 

اصغری به شایعات چند روز پیش در مورد بارش های بیش از ۲۰۰ میلیمتر هم اشاره می‌کند و با دروغ دانستن آنها ادامه می‌دهد: ما دائما چنین خبرهایی را تکذیب می‌کنیم اما فایده ندارد. خبری شایعه می‌شود و بعد جمع کردن آن دشوار است.

اصغری در مورد سردچال می‌افزاید: چنین چیزی اصلا اصطلاح علمی نیست و صحت علمی ندارد و اصلا ما اصطلاحی به این اسم نداریم و برخی افراد بیمار این خبرها را در شبکه های اجتماعی انتشار می‌دهند.

وی در مورد وضعیت بارش‌ها در زمستان می‌گوید: پیش‌بینی فصلی در سایت ما موجود است که صحت آن ۳۰ درصد خطا دارد.

چندی پیش احد وظیفه هم در گفت‌وگو با ایرناپلاس گفته بود: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند به ویژه در دی ماه مقدار بارش‌ها در کشور کم خواهد بود. این کم‌بارشی به ویژه در مناطق جنوب غربی مثل حوزه زاگرس مرکزی به ویژه کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و فارس برجسته است و مدل‌ها نشان می‌دهد بارش‌ها به کمتر از نرمال بودن گرایش دارند. البته مدل اقلیمی بیانگر تقریبی تغییرات است و نه یقینی. ولی به نظر می‌آید حداکثر امسال بتوانیم سال آبی معمولی و نرمال داشته باشیم و برخلاف شایعاتی که در مورد ترسالی وجود دارد ما چنین انتظاری نداریم و سال آینده حداکثر ما سال آبی نرمالی خواهیم داشت. اصغری با تایید صحبت‌های وظیفه می‌گوید: با این حال در هواشناسی هیچ چیز قطعی وجود ندارد اما نه به اندازه شایعاتی که وجود دارد.

نظرات بینندگان