arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۶۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰

جهانگیر الماسی: از شنیدن حرف های پوراحمد دلم به درد آمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جهانگیر الماسی با بیان این که سینماگران در روزهای جشنواره باید با یکدیگر همدل باشند گفت حاضر است جانش را فدا کند تا سینمای ایران وحدت خود را حفظ کند.

جهانگیر الماسی بازیگر و داور بخش بین الادیان جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره برگزاری این دوره از جشنواره فیلم به خبرنگار مهر گفت: این دوره از جشنواره متفاوت تر از دوره های گذشته بوده است. مهمانان خارجی زیادی در جشنواره امسال حضور دارند که مایه خوشحالی است. البته مهمانان ایرانی کمتر هستند . اما باید بدانیم که این جشنواره در واقع یک اتفاق ملی است و متعلق به همه اهالی سینمای ایران.

وی درباره کم رنگ شدن حضور هنرمندان در این دوره از جشنواره توضیح داد: متاسفانه حضور نداشتن برخی از هنرمندان به علت مشکلات صنفی است که از مدتی قبل پیش آمده. به نظرم این برخوردها اشتباه بزرگی است. چون باید به این مسئله توجه داشت که زحمت زیادی کشیده شده تا این صنوف کنار یکدیگر جمع شوند و منافع فردی و جمعی خود را بشناسند و در راه رسیدن به ایده آل ها تلاش کنند.

وی ادامه داد: معتقدم وجود صنف در هر کشوری معرف شخصیت دموکراتیک آن کشور است. من از روز اول که این مناقشات پیش آمد اصرار بر این داشتن که صنوف سینمایی نباید در این دعواها ضربه بخورد. متاسفانه ما هنوز در حال تجربه کردن مدیریت ها هستیم. منافع فردی چند نفر نباید باعث تعطیل شدن این سینما شود. اهالی خانه سینما همگی همکاران من هستند و من با همه آنها دوست هستم.

وی درباره کم رنگ بودن حضور فیلمهای فیلمسازان معتبردر این دوره از جشنواره و پائین آمدن اعتبار جشنواره گفت: معتقدم که جوانان خون تازه هستند و باید به آنها اعتماد کرد. سینما هنری است که در واقع به هنر فردی می انجامد. بنابراین نهایتا این جشنواره نیست که از حضور فیلمسازان سود می برد بلکه این فیلمساز و گروهی که با او کار می کنند هستند که از شرکت در جشنواره سود می کنند. حضور پیدا نکردن در جشنواره حقوقی را ازافرادی سلب می کمند که اصلا درست نیست.

این بازیگر بیان کرد: حضور پیدا نکردن در جشنواره اشتباه تاریخی بزرگی است. معتقدم که فیلمساز اگر اعتراضی دارد با اثرش باید آن را نشان دهد. فیلمساز باید منتقد، ریزبین و هشدار دهنده باشد. فیلمساز باید تهییج و تبلیغ کننده باشد و بتواند روند رو به تکاملی را آغاز کند.

الماسی گفت: باید به حقوق همه افراد بها دهیم و اشتباه بزرگمان نیز این است که تصور می کنیم دموکراسی به معنی این است که کسی حق ندارد وارد حریم ما شود اما در واقع دموکراسی یعنی اینکه ما حق نداریم وارد حریم خصوصی فردی شویم. این اعتقادات شخصی من، فارغ از مسئولیتی که دارم، است. دوستان خانه سینما همگی رفقا و همکاران من هستند و همگی در طول سی سال گذشته تلاشهای بسیاری در جهت حفظ هویت جمعی خود داشته ایم.

وی افزود: به عنوان نمونه موفقیتهای فیلم"جدایی نادر از سیمین" باعث بالندگی ما و سینمای ایران است.من به احترام این فیلم و فیلمساز از جای خود بلند می شوم و کف می زنم. در این جور مسائل سلائق شخصی نسبت به یک فیلم باید به حاشیه رانده شود. من حاضرم جانم را بدهم تا وحدت سینمای ایران حفظ شود.

وی تاکید کرد: امیدوارم همه ما سینماگران تحمل یکدیگر را داشته باشیم و حرف هم را بشنویم. زمانی که من شنیدم آقای پوراحمد خطاب به ابراهیم حاتمی کیا، او را نسبت به اصغر فرهادی حسود می داند واقعا دلم به درد آمد. چون عرصه فعالیت ما عرصه حسادت نیست بلکه عرصه همدلی است. الان بهترین موقعیت است که سینماگران ما نشان دهند از هر صنف و موقعیتی پشت هم هستند و هوای یکدیگر را دارند.

وی بیان کرد: من دوست دارم وقتی نام سینمای ایران به میان می آید همه به افتخارش از جا برخیزند. من صمیمانه و صادقانه اعلام می کنم که برای همه سینماگران بیشتر از خودم احترام قائلم. اما دوست ندارم شخصیت فردی خودم نیز زیر سوال برود چون برای به دست آوردنش بسیار زحمت کشیدم. امیدوارم سینماگران دیگر نیز همین اعتقاد را داشته باشند.

وی در پایان گفت: من همیشه این جمله خردمندانه و هوشمندانه را از یکی از بازیگران قبل از انقلاب مورد توجه قرار می دهم که می گفت: "این مهم نیست که اول صف باشی یا آخر صف. بلکه این مهم است که همیشه در صف سینمای ایران باشی." امیدوارم ما همیشه در صف سینمای ایران باشیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
0
2
ما سالن سينمايي نداريم...به ادعاي خود شما ها سالي 5 تا فيلم خوب به زور داريم ...حالا كجاي اين افتخار داره كه براش بلند شيم كف بزنيم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
0
4
معتقدم که فیلمساز اگر اعتراضی دارد با اثرش باید آن را نشان دهد!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
10
0
آفرین برجهانگیر الماسی : مهم است که همیشه در صف سینمای ایران باشی." امیدوارم ما همیشه در صف سینمای ایران باشیم.
حکیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
1
14
جنابعالی قبلاً خیلی چیزها را فدا کردی!
دیگه جانتان را نگه دارید. لازم میشود.
نظرات بینندگان