arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

آیا واقعا نور آبی موجود در گوشی های هوشمند به سلامت چشم آسیب می رساند؟

این روزها در مقالات بسیاری بر اهمیت محدود کردن استفاده از تلفن همراه، تبلت و انواع کامپیوتر تاکید شده است، علت اصلی این موضوع به عوارض احتمالی نور این محصولات برای سلامت چشم امرتبط ست.اما پرسش این است که اساسا این آسیب تا چه حد سندیت دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها در مقالات بسیاری بر اهمیت محدود کردن استفاده از تلفن همراه، تبلت و انواع کامپیوتر تاکید شده است، علت اصلی این موضوع به عوارض احتمالی نور این محصولات برای سلامت چشم مرتبط است.اما پرسش این است که اساسا این آسیب تا چه حد سندیت دارد؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، دکتر مایکل نلسون ، رئیس انجمن چشم پزشکان کانادا می گوید: نور آبی در پایان طیف نور مرئی است و در توانایی هوشیاری ما نقش مهمی ایفا می کند.هنگامی که از خواب بیدار می شویم ، نور صبح مفید است ؛ این نور کمک می کند تا هوشیارتر و بیدار شویم. نسخه ای از همین نور از طریق تلفن هوشمند، تبلت و رایانه شما ساطع می شود. یکی از بزرگترین منابع نور آبی در واقع خورشید است. یعنی هر زمان در طول روز که از خانه خارج می شوید ، در معرض نور آبی قرار می گیرید."

در چند سال گذشته ، در مورد عوارض جانبی احتمالی منفی نور آبی بحث های زیادی شده است. با این حال ، پزشکان مانند نلسون نگران هستند که برخی از این اطلاعات گمراه کننده بوده باشد. نتایج یک مطالعه در سال 2018 در دانشگاه تولدو نشان داد که قرار گرفتن در معرض مداوم نور آبی منجر به دژنراسیون ماکولا می شود که علت اصلی نابینایی است.اندکی پس از انتشار این مطالعه ، به طور گسترده گزارش شد که نور آبی تلفن یا رایانه شما می تواند باعث کوری شود.

در پاسخ ، آکادمی چشم پزشکی آمریکا بیانیه ای را منتشر کرد و اظهار داشت: این مطالعه ناقص است چرا که چراغ آبی ناشی از صفحه های الکترونیکی شما را کور نمی کند."

همچنین وقتی از نویسنده اصلی این تحقیق پرسیده شد آیا استفاده از تلفن یا تبلت شما می تواند منجر به نابینایی شود یا خیر گفت:"این طور نیست.این مطالعه نشان نداد كه نور آبی به خود چشم آسیب می زند. فقط نشان داد كه چگونه نور آبی به طور بالقوه می تواند خسارت وارد كند.به طور خاص ، محققان ثابت کردند که یک مولکول در چشم به نام شبکیه ، هنگامی که با نور آبی ترکیب شود ، می تواند سلول ها را بکشد.

درواقع تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود دقیقاً چطور نور آبی روی چشم انسان تأثیر می گذارد ، اما تا آن زمان ، متخصصان نگران این هستند که نتایج اینگونه می تواند گمراه کننده باشد. بنابراین باز هم به این سوال بر می گردیم که آیا نور آبی به چشم شما آسیب می رساند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نور آبی (هم از خورشید و هم از طریق تلفن شما ) می تواند ریتم شبانه روزی بدن شما را مختل کند ، که براساس چرخه های پیش بینی شده روز و شب میزان انرژی بدن شما را کنترل می کند. این هورمون ها ، فشار خون ، دمای بدن و متابولیسم را طی یک چرخه تقریباً 24 ساعته تنظیم می کند ، بنابراین بدن می داند چه موقع از خواب بیدار شود ، بخورد و بخوابد.

نظرات بینندگان