arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

راه‌اندازی کمپین استرداد همسر فراری دیپلمات آمریکایی به انگلیس

خانواده داغ‌دیده نوجوان ۱۹ ساله‌ انگلیسی که در جریان سانحه رانندگی با همسر دیپلمات آمریکایی جان باخت کمپینی را راه‌اندازی کرده‌اند تا متهم را که پس از وقوع این حادثه به آمریکا فرار کرد، برای محاکمه به انگلیس مسترد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه آمریکا استرداد تبعه این کشور را که تحت پوشش همسرش از مصونیت سیاسی برخوردار بوده «توهین آشکار» توصیف و هشدار داده است که استفاده از پیمان استرداد، برای به زور برگرداندن وی به انگلیس فوق‌العاده دردساز است. مقام های انگلیسی هم تاکنون جز با صدور بیانیه‌های سیاسی وقعی برای پیگیری جدی این موضع ننهاده‌اند؛ از این رو خانواده قربانی تاکنون بالغ‌بر ۱۱۲ هزار پوند از کمک‌های مردمی را برای راه اندازی کمپین استرداد متهم به انگلیس جمع آوری کرده اند.

رد سیگر سخنگوی خانواده قربانی می گوید؛ کمک‌های جمع‌آوری شده اینک بیش از هر زمانی دیگری حائز اهمیت است چون پای حیثیت حاکمیت قانون مطرح است. خانواده هری کمپینی را در آمریکا به راه‌انداخته اند که خانم ساکولاس را به انگلیس مسترد و این پیام را به تمام دوستان آمریکایی که با دولت این کشور به دلیل پناه دادن به متهم هم عقیده نیستند، منتقل کنند

«هری دان« ۱۹ ساله، پنجم شهریور گذشته بر اثر تصادف با خودروی «آنا ساکولاس» که با سرعت زیاد و برخلاف جهت مسیر در حال حرکت بود ابتدا دچار جراحت شده و سپس به رغم انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

خانم ساکولاس به پلیس گفته بود که قصد خروج از انگلیس را ندارد اما بعدا مشخص شد که او با سوء استفاده از مصونیت سیاسی همسرش این کشور را به مقصد آمریکا ترک کرده است.

همسر ساکولاس که تاکنون نامی از او منتشر نشده، در زمان وقوع حادثه در کسوت جاسوس آمریکا و تحت پوشش دیپلمات در پایگاه نیروی هوایی «کراتن» انگلیس مشغول به فعالیت بوده و از مصونیت سیاسی برخوردار بوده است.

دادستان انگلیس جمعه گذشته با صدور حکمی، خانم «ساکولاس» را به اتهام رانندگی خطرناک و تصادف با «هری دان» در انگلیس گناهکار معرفی کرد.

خانواده هری تاکنون با مقامات پلیس، وزیر امور خارجه و وزیر کشور ملاقات کرده و خواستار اجرای عدالت شده‌اند.

دفتر نخست وزیری انگلیس می‌گوید که بوریس جانسون مساله را با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مطرح کرده است. اکتبر گذشته ترامپ این حادثه را یک تصادف رانندگی توصیف کرد و رانندگی خلاف جهت خیابان می‌تواند رخ دهد.

پس از آن خانواده هری با ترامپ در کاخ سفید ملاقات کرده اما خانم ساکولاس حاضر به ملاقات با آنها نشد.

نخست وزیر انگلیس پس پیروزی در انتخابات پارلمانی هفته گذشته دوباره این موضوع را با رئیس جمهوری آمریکا مطرح کرد. اما سخنگوی وی تائید نکرد که آیا بحث استرداد متهم به انگلیس مطرح شد یا خیر. او تنها به این نکته بسنده کرد که اکنون مهم است که این پرونده مسیر قانونی خود را طی کند.

وکیل خانم ساکولاس می گوید او داوطلبانه به انگلیس بازنخواهد گشت که با احتمال صدور حکم حبس برای حادثه ای که وحشتناک اما غیرعمد بود روبه رو شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان