arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۸

اکونومیک تایمز: نشست ایران، هند و عمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است

یک روزنامه هندی با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه بین وزرای خارجه ایران، هند، عمان در مسقط، نوشته است که این دیدار می‌تواند برای منطقه نتایج مهمی به همراه داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک نشریه هندی سه‌شنبه دیدار سه‌جانبه اخیرا وزرای خارجه ایران، هند و عمان را بسیار مهم ارزیابی کرده و نوشته است که این دیدار می‌تواند نتایج گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

به نوشته روزنامه «اکونومیک تایمز» «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز در ضیافت ناهار وزیر خارجه عمان شرکت کردند.

این روزنامه هندی با مهم ارزیابی کردن این دیدار سه جانبه نوشت که این نشست و پیامدهای آن تاثیر گسترده‌ای بر ثبات در خلیج فارس، تنگه هرمز و منافع هند در منطقه دارد.

به نوشته اکونومیک تایمز، عمان نقش میانجی بین آمریکا و ایران و همچنین ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ایفا می‌کند. از سویی دیگر، ایران، عمان و هند بخشی از «توافقنامه عشق آباد» هستند که اقیانوس هند را به منطقه اوراسیا متصل می‌کند.

به نوشته اکونومیک تایمز، وزیر خارجه هند بعد از دو روز اقامت در تهران به هدف شتاب بخشیدن به تکمیل پروژه بندر چابهار از تهران عازم مسقط شد.

این اولین سفر وزیر خارجه جدید هند به تهران بود. وزرای خارجه هند و ایران آبان ماه سال جاری در حاشیه هجدهمین نشست سران غیرمتعهدها در «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان باهم دیدار کرده و در مورد مسائل مختلف به تبادل نظر پرداختند.

روزنامه اکونومیک تایمز با اشاره به روابط تاریخی عمان با هند نوشت که عمان امکان دسترسی هند به بندر «الدقم» که حدود ۵۵۰ کیلومتری پایتخت عمان قرا دارد را داده است. الدقم، مکان سرمایه‌گذاری مشترک هند و عمان در پروژه ۱.۲ میلیارد دلاری راه‌اندازی بزرگترین کارخانه «سباسیک اسید» در خاورمیانه است. عمان همچنین بزرگترین شریک تجاری هند محسوب می‌شود و طرفین از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ پنج میلیارد دلار روابط تجاری باهم داشتند. هند، همچنین دومین وارد کننده نفت خام از عمان در سال ۲۰۱۸ بود.

روزنامه «آبزرور» چاپ عمان نیز در مطلبی با اشاره به دیدار وزیر خارجه ایران با «یوسف بن علوی بن عبدالله» وزیر خارجه عمان نوشت که در این دیدار مسائل مهم منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت مورد بررسی قرار گرفت.

به نوشته این روزنامه، در این دیدار دو طرف بر تداوم روابط دوستانه و در جهت منافع دو کشور تاکید کردند.

دیدار سه‌جانبه ایران، هند و عمان در شرایطی صورت گرفته است که در راهبرد ایندوپاسیفیک هند، دو بندر چابهار و دقم از اهمیت بالایی برخوردار هستند و پایه‌های این راهبرد در حاشیه خلیج فارس به شمار می‌آیند. بر اساس این راهبرد، هند خلیج فارس را مهمترین دروازه خود برای ورود به بازارهای اوراسیایی می‌بیند و از همین رو نیز به سرمایه‌گذاری در این دو بندر روی آورده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان