arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰

آب معدنی؛ از وجود املاح خطرناک تا پیدا شدن قورباغه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دستگاه‌های نظارتی، در بررسی‌هایی که از کارخانه‌های ‌آب معدنی انجام دادند بر میزان بالای املاح معدنی، بی‌توجهی رؤسای این کارخانه‌ها به تولید محصولات با کیفیت، نامطلوب بودن بطری‌های آب معدنی و در نهایت آلوده بودن بیشتر این محصولات تأکید کردند، این در حالی است که مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در سال‌های اخیر برای افزایش کیفیت آب معدنی اقدامی انجام نداده‌اند.

به‌گزارش خانه ملت، در سال‌های اخیر گرایش مردم کشور به‌ویژه مردم تهران به‌ محصولات آب معدنی افزایش چشمگیری داشته است که این موضوع اعتماد اقشار جامعه به این‌گونه محصولات را نشان می‌دهد، اما بیشتر کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بر غیرضروری بودن استفاده از این محصول تأکید می‌کنند.

آب‌های معدنی، از چشمه‌های طبیعی یا چشمه‌هایی که به طور مصنوعی ایجاد کرده‌اند، تولید می‌شود و آن‌ها را در همان سرچشمه در ظرف مخصوصی پر می‌کنند و برای مصرف حمل می‌کنند، آب چشمه‌ها بطور کلی دارای نمک‌ و املاحی هستند که در موقع عبور آب از سطح زمین در آن حل شده ولی آب مقطر فاقد این مواد است، در آب معدنی ترکیباتی مانند نمکهای ید و ترکیبات آرسنیک و ترکیبات گوگرددار و مواد رادیواکتیو و نظیر آن‌ها وجود دارد که در آب معمولی نیست، از آن‌جایی که ترکیبات قشر زمین در نقاط مختلف، متفاوت می‌باشد، مسلم است که ترکیبات آب‌های معدنی هم فرق می‌کند.

امروزه در نظر مردم کشور محصولات آب معدنی به‌علت وجود املاح  و مواد معدنی، برای تأمین نیازهای بدن انسان لازم و ضروری است، این در حالی است که همین مواد معدنی اگر از حد مجاز بیشتر باشد می‌تواند به بدن انسان آسیب بزند، این یکی از موضوعاتی است که متأسفانه رؤسای کارخانه‌های آب معدنی به آن توجهی نمی‌کنند.

آب شرب شهری ناسالم یکی دیگر از علت‌های گرایش مردم به محصولات آب معدنی بوده است، این ترویج و تبلیغ غلط موجب شده است که افراد برای سالم مانده بدن خود و فرار از بیماری‌های گوارشی از این‌گونه محصولات استفاده کنند، حال که نظر بیشتر کارشناسان برخلاف نظر مسئولان کارخانه‌های آب معدنی است و استفاده از آب معدنی را یکی از علت‌های بروز بیماری گوارشی و کبدی می‌دانند.

فرهنگسازی غلط مسئولان و افراد پشت پرده محصولات آب معدنی موجب شده که استفاده از بطری‌های آب معدنی در جامعه به‌ یک امر مطلوب تبدیل شود و مردم برای ایجاد وجهه اجتماعی و یا همان ظاهرنمایی اقدام به استفاده این محصولات می‌کنند، این در حالی است که اولویت اول مردم برای استفاده از آب معدنی باید سلامت محصول، جذب املاح و مواد معدنی باشد نه ظاهرسازی.

عبدالجبار کرمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم آب شرب شهری را مطمئن‌تر و سلام‌تر از آب‌های معدنی اعلام کرد و خواستار فرهنگسازی برای استفاده مردم از آب شرب شهری شد.

 

ارتباط مستقیم پیدا شدن قورباغه با صدور بی‌رویه مجوز ایجاد کارخانه آب معدنی

این اظهارنظر و اعتراضات ادامه داشت تا وقتی که خبر وجود موجودات زنده مانند قورباغه و جلبک در محصولات آب معدنی در خبرگزاری‌های کشور منتشر شد و سرآغازی برای واکاوی و بررسی عملکرد کارخانه‌های متعدد آب معدنی در کشور شد.

در چند سال اخیر تعداد شرکت‌های آب معدنی به‌علت سود بالای در فروش محصولات خود، افزایش چشمگیری داشته است، هم‌اکنون در داخل کشور افزون‌بر ۲۰ کارخانه آب معدنی وجود دارد، که به‌طور حتم بیشتر این کارخانه‌ها بدون کنترل ایجاد شده‌اند، این در حالی است که وقتی بطری‌های آب معدنی خریداری می‌شود بر روی آن آرم تمام مجوزهای و سازمان‌های کنترلی درج شده است، که این موضوع نشانگر بی‌ارتباط بودن مجوزها صادر شده با نوع نظارت است.

در این‌باره عبدالجبار کرمی هم از صدور بی رویه مجوز کارخانه‌های تولید آب معدنی انتقاد کرد و  علت صدور این مجوزهای را روابط سیاسی و پارتی‌بازی اعلام کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، عملکرد دولت را در صدور مجوز کارخانه‌های آب معدنی نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: در صورت تحقیق و تفحص مجلس به طور حتم طی نکردن مراحل صدور مجوز  و نقض قوانین از سوی این‌گونه کارخانه‌ها آشکار می‌شود.

 

نظارت حلقه مفقوده تولید محصولات آب معدنی داخل کشور

در بررسی‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی یکی از مهم‌ترین موارد مغفول مانده در کارخانه‌های آب معدنی موضوع نظارت بر تولید این محصول بود، به این‌گونه که در کارخانه‌های آب معدنی هیچ کنترلی بر میزان استفاده املاح معدنی و مواد تشکیل دهنده محصول نمی‌شود، از این‌رو موضوع خطر آلودگی آب‌های معدنی آن‌قدر جدی و بحرانی شد که نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان را به واکنش واداشت.

حسن تأمینی‌لیچایی سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان با تأیید آلودگی محصولات آب معدنی تولید داخل، مهم‌ترین علت آلودگی آب‌های معدنی، را نقص در مراحل تولید این‌گونه محصولات خواند و از جریمه و توبیخ شدن کارخانه‌ها آب معدنی  در چند سال اخیر پرده برداشت.

همچنین حسین حسنی‌بافرانی نظارت را حلقه مفقوده فرآیند تولید محصولات آب معدنی خواند و افزود: در آخرین آزمایش صورت گرفته بر ۲۱ برند محصولات آب معدنی، تنها ۹ محصول از نظر آلودگی، میزان نیترات آب، سختی آب و بهداشتی بودن مورد تأیید قرار گرفته است.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که نبود هماهنگی بین سازمانی یکی از مهم‌ترین علت‌های ضعف نظارتی دستگاه‌های اجرایی است، تأکید کرد: آزمایشگاه استاندارد سازمان غذا و دارو و کل مجموعه سازمان استاندارد باید برای کنترل محصولات آب معدنی هماهنگ شوند.

عبدالجبار کرمی نیز با تأکید بر آلودگی محصولات آب معدنی در داخل کشور، افزود: بر اساس گزارش سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، حدود ۵۰ درصد از آب‌های معدنی تولید کشور آلوده هستند.

 

بطری‌های بی‌کیفیت بلای جان مصرف‌کنندگان آب معدنی

حال اگر از نظارت ضعیف تولیدکنندگان محصولات آب معدنی بگذریم به اشکالات دیگر در این محصولات می‌رسیم که به راحتی می‌تواند علت مناسبی برای استفاده نکردن آب معدنی باشد، یکی دیگر از موضوعات پیرامون ساخت آب معدنی استفاده از بطری‌های شیمیایی و بی‌کیفیت است، این بطری‌ها به‌علت استفاده از مواد شیمیایی و نفتی با آب درون بطری ترکیب و معجونی از بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد.

بهادر کاظمی معاون نظارت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، با اشاره به این که اگر بطری‌ها آب معدنی در مجاورت نور آفتاب قرار گیرند، ایجاد آلودگی می‌کنند، گفت: مواد پتروشیمی که این بطری‌ها از آن تولید می‌شوند وقتی با مایع در مجاورت نور آفتاب قرار گیرند، فعل و انفعالات شیمیایی انجام می‌شود که مضر و آسیب‌زا است.

 

از مافیای آب معدنی تا شایعه آلودگی آب تهران

چندی پیش اخباری از آلودگی پیرامون آب شرب تهران منتشر و موجب شد که مردم تهران به‌ویژه ساکنین مناطق شمال شهر برای خرید آب معدنی به سوپرمارکت‌ها هجوم ببرند و تمام محصولات آب معدنی از معروف تا گمنام را خریداری کنند، این در حالی بود که بعد از مدتی مسئولان با کنترل کیفیت آب تهران، وجود آلودگی را تکذیب و بر نقش مافیای آب معدنی بر ایجاد شایعه تأکید کردند.

از این‌رو مرتضی تمدن استاندار تهران با تکذیب آلودگی اب شرب شهر تهران، گفت: به تازگی اسناد و اطلاعاتی از برخی شرکت‌های بسته‌بندی آب‌های معدنی به دست آمده که حاکی از اقدام آنها برای شایعه پراکنی و ایجاد اظطراب و ترس در بین شهروندان تهرانی در مورد آلودگی آب تهران است.

وی افزود: این شرکت‌ها با شایعه پراکنی به دنبال عرضه و فروش بیشتر آب‌های معدنی بسته‌بندی میان مردم بوده‌اند که به‌زودی اسامی آن‌ها اعلام می‌شود.

با توجه به مشکلات و بحث‌های پیرامون محصولات آب معدنی و بی‌توجهی و سودجویی رؤسای این‌گونه کارخانه‌ها و امکان بروز و شیوع بیماری‌های گوارشی و کبدی در کشور به‌ویژه در شهر تهران مسئولان نظارتی و اجرایی کشور باید به خود بیایند و برای کنترل و نظارت بیشتر برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهد.
نظرات بینندگان