arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰

ذخایر دارویی کشور در حال اتمام است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه خود با مسئولان سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته بندی و اتحادیه واردکنندگان دارو از عدم ارائه ارز مرجع به این سندیکاها در طول سه ماه گذشته برای واردات دارو و مواد اولیه تولید دارو در داخل کشور خبر داد.

رئیس کمیسیون بهداشت افزود: کشور باید همیشه ذخیره قابل توجهی در بعضی داروها داشته باشد اما متاسفانه امروز این ذخیره نزدیک به صفر است و این موضوع مشکلات جدی را برای اداره کشور به وجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: روسای سندیکاها معتقد بودند در صورتیکه اقدام عاجلی برای رفع این مشکل به وجود نیاید بیماران در ماه های آینده با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

شهریاری افزود: اگر همین امروز هم ارز مرجع در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد باز هم تامین داروهای مورد نیاز کشور نیازمند مدت زمان بیشتری است.

وی با اشاره به نامه کمیسیون بهداشت به رئیس جمهور گفت: در این نامه تاکید کرده ایم اگر بانک مرکزی هر چه سریعتر به تعهدات خود عمل نکند و ارز مرجع را در اختیار واردکنندگان دارو قرار ندهد مشکلات زیادی برای بیماران به وجود خواهد آمد.

شهریاری افزود: ارز مرجع برای تامین داروی بیماری های خاص، صعب العلاج و سرطان و تامین مواد اولیه داروهایی که در داخل تولید می شود مورد نیاز است.

رئیس کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه روسای سندیکاها را بانک مرکزی به بانک های عامل ارجاع می دهد، گفت: بانک ها بدهی ریالی زیادی به بانک مرکزی دارند و از ذخایر کافی برای تامین این بدهی ها برخوردار نمی باشند تا بتوانند ارز مورد نیاز را تامین کرده و در اختیار واردکنندگان دارو قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه ما قصد نگران کردن مردم را نداریم، گفت: نوسانات بازار ارز در بروز این مشکل موثر بوده است. در سه ماهی که ارز مرجع در اختیار وارد کنندگان قرار نگرفته آنها در مناطق آزاد با ارز 1300 تومان دارو وارد کرده اند و یا با ارز آزاد اقدام به واردات دارو کرده اند.

وی تاکید کرد: روسای سندیکاها اعلام کردند اگر ارز مرجع در اختیار آنها قرار نگیرد با ارز آزاد اقدام به وارد کردن دارو خواهند کرد که این امر موجب بالا رفتن قیمت داروهای بیماری های خاص می شود.

رئیس کمیسیون بهداشت افزود: با افزایش قیمت داروها حالت دوقطبی در جامعه به وجود می آید و بیماران به دو گروه بیماران فقیر و بیماران ثروتمند تقسیم می شوند این امر برای جامعه اسلامی که صحبت از عدالت اجتماعی می کند زیبنده نیست.

شهریاری در ادامه از نامه های متعدد سندیکاهای وارد کننده دارو به رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی خبر داد.

وی با اشاره به جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این جلسه نامه کمیسیون بهداشت را به رئیس جمهور تقدیم می کنم و به ایشان هشدار می دهم که ادامه این وضعیت تبعات انسانی و سیاسی در پی خواهد داشت.
نظرات بینندگان