arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰

سئوال از رئیس‌جمهور این هفته ابلاغ می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام وصول طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی ظرف هفته جاری از ابلاغ این سئوال به احمدی نژاد طی همین هفته خبر داد.

به گزارش انتخاب، محمد دهقان در گفتگو با مهر با اشاره به ارائه طرح سئوال از رئیس جمهور از طرف طراحان به هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: سئوال از رئیس جمهور  بر اساس آیین نامه داخلی در مجلس اعلام وصول می شود و پس از آن به احمدی نژاد ابلاغ می شود، رئیس جمهور هم باید ظرف یک ماه در مجلس حاضر شده و به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس جمهور نیمه دوم اسفند ماه پس از انتخابات برای پاسخ به سئوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور خواهد یافت در این جلسه بر اساس آیین نامه طراحان سئوال یک ربع و رئیس جمهور یک ساعت برای بیان اظهارات خود فرصت دارند.

وی با بیان اینکه مجلس از پس از انتخابات از 14 اسفند ماه جلسات خود را آغاز خواهد کرد، گفت: نمایندگان از 19 بهمن ماه برای تبلیغات انتخاباتی در حوزه های انتخابیه خود حاضر خواهند شد زیرا گرم شدن فضای انتخابات و مشارکت مردم به حضور نمایندگان به عنوان نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه خود وابسته است.

پس از بررسی سئوال از رئیس جمهور در کمیسیون های مجلس و حضور معاونان احمدی نژاد و برخی وزیران در کمیسیون ها برای پاسخ به این سئوالات، طراحان سئوال از عدم رضایت خود از پاسخ های ارائه شده خبر دادند و روز یکشنبه باین هفته -16 بهمن- این سئوال را به هیئت رئیسه ارائه کردند.

30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از رئیس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند.  در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده 197 آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس جمهور ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.

علی مطهری نماینده تهران 5 تیرماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور را با 100 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.
 
پس از آنکه طرح سئوال از رئیس جمهور از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.
 
به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.
 
وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.
 
ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس جمهور استعفا دهد.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری  ضمن اعلام حمایت از وی  با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.
 
طراحان سئوال از رئیس جمهور که در جلسه علنی روز یکشنبه  8 آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.
 
پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور به 69 امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.
 
بالاخره 30 آذر ماه سال جاری طرح سئوال از رئیس جمهور که با 79 امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به 6 کمیسیون مجلس ارجاع شد.
نظرات بینندگان