arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۸

«موج گرمای فوق‌العاده» در راه استرالیا/ آتش‌سوزی‌ها تمامی ندارد

مقام‌های استرالیایی با اشاره به ورود یک موج هوای فوق‌العاده گرم به مناطق شرقی این کشور، هشدار داده‌اند که آتش‌سوزی‌هایی که هفته‌هاست این مناطق را درگیر کرده، می‌تواند تشدید شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گذشته هفته‌ها از آغاز آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی شرق استرالیا، آتش نه تنها مهار نشده، بلکه با ورود یک موج هوای فوق‌العاده گرم به این مناطق، انتظار می‌رود اوضاع بدتر هم شود.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «فاکس نیوز»، روز پنج‌شنبه مقام‌های استرالیایی هشدار دادند که در روزهای آینده یک موج گرمای شدید به مناطق پرجمعیت واقع در ایالت «نیو ساوث ولز» می‌رسد و همین امر می‌تواند کار را برای آتش‌نشان‌ها بیش از پیش دشوار کند.

آتش‌سوزی‌هایی که از چند ماه پیش در استرالیا آغاز شد، تاکنون نزدیک به ۵ میلیون هکتار از جنگل‌ها و اراضی این کشور را سوزانده، ۹ نفر را کشته و بیش از ۹۵۰ خانه را ویران کرده است. در این میان ایالت نیو ساوث ولز بیشترین خسارت را دیده و ۸۵۰ واحد از خانه‌های تخریب‌شده در این ایالت قرار داشته است.

در استرالیا فصل‌های سال با نیمکره شمالی تفاوت دارند و اکنون در استرالیا تازه ابتدای تابستان است و از همین رو مقام‌های این کشور خود را برای مقابله با حجم بیشتری از آتش‌سوزی همزمان با افزایش دما آماده می‌کنند.

روز پنج‌شنبه «رز بار» از اداره هواشناسی استرالیا به خبرنگاران گفت موج گرما اکنون در جنوب نیو ساوث ولز در حال شکل‌گیری است و در روزهای آینده قدرت بیشتری خواهد یافت.

بار در این مورد گفت: «پیش‌بینی می‌شود که در برخی مناطق شرایط هوای فوق‌العاده گرم حاکم شود. با افزایش حرارت و باد، هفته آینده خطر آتش‌سوزی تشدید می‌شود.»

به گفته وی، انتظار می‌رود روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دمای هوا به شدت افزایش یابد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، دمای هوا روز دوشنبه به ۳۱ درجه و روز سه‌شنبه به ۳۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد. ترکیب افزایش دما با بادهای خشک شدید، می‌تواند موجب شود تا جنگل‌های استرالیا که ماه‌هاست با خشکسالی روبرو شده‌اند، دچار آتش‌سوزی بیشتری شوند.

گرمای هوا و آتش‌سوزی تابستانی در استرالیا امری متداول است، اما آتش‌سوزی‌های امسال ماه‌ها زودتر از موعد معمول آغاز شده و افزایش شدید دما و بادهای گرم هم آن را تشدید کرده است. این هفته گروهی از آتش‌نشان‌های داوطلب اعلام کردند که به عقیده آن‌ها آتش کاملا از کنترل خارج شده است. دو هفته پیش هم مقام‌های محلی در نیو ساوث ولز اعلام کردند تنها یک «باران سیل‌آسا» می‌تواند به آتش‌سوزی‌ها پایان دهد.

در جریان تلاش برای مهار آتش، تاکنون دو آتش‌نشان هم کشته شده‌اند. این دو آتش‌نشان هفته گذشته در کامیون آتش‌نشانی در جنوب غرب شهر «سیدنی» در حرکت بودند که یک درخت روی خودروی آن‌ها سقوط کرد و این خودرو از جاده خارج شد.

این حوادث در شرایطی رخ می‌دهد که «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا با وجود ادامه آتش‌سوزی‌های ویرانگر در شرق این کشور و ادامه حاکمیت دود شدید بر سیدنی، برای تفریح به همراه خانواده خود برای تعطیلات به هاوایی سفر کرده است. انتشار خبر سفر تفریحی موریسون با واکنش منفی افکار عمومی و رسانه‌ها روبرو شده و وی را به عذرخواهی واداشته است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان