حشمتالله فلاحتپیشه درباره اینکه چرا امروز آنهایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی موافق پیوستن ایران به «FATF» بودند؛ حال دیدشان سیاسی شده است و مخالفت میکنند، گفت: معتقدم ساختارهای تصمیمگیری در کشور به شدت متأثر از فضای سیاسی و اجتماعی شکل گرفته است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به خصوص در حوزههای مصلحتی اولین بار است که در مورد تصمیمگیری برای یک کنوانسیون تا این حد تحت تاثیر مسائل بیرونی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تحت تاثیر بودن را در تعلل تصمیمگیری دوستان یا تغییر نظرات میتوانیم مشاهده کنیم، در صورتی که اگر جایی بحثهای مصلحتی شکل میگیرد، باید بر اساس همان مصلحت تصمیمی گرفته شود که به صلاح کشور باشد.
نماینده مردم اسلامآباد غرب تأکید کرد: مزایا و معایب پیوستن و یا نپیوستن ایران به «FATF» با عدد و رقم قابل مقایسه است، بنابراین نباید تصمیمی بگیریم که تنها نظر یکسری افراد تامین شود و نظر یکسری دیگر تامین نشود بلکه باید تصمیمیاتخاذ شود که منافع ملی تامین شود.
وی خاطرنشان کرد: موضوع پیوستن به «FATF» یک امر جنجالی نیست و قواعد و ضررهای همکاری و عدم همکاری قابل ارزیابی است. امیدوارم ساز و کاری وجود داشته باشد که هزینه پیوستن یا نپیوستن را ارزیابی کند؛ چراکه معتقدم با گذاشتن شروط میتوانیم به این لوایح بپیوندیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که «FATF» فیفای بانکها است، گفت: امروز مشاهده میکنیم مربیان خارجی طرف قرارداد با ایران نمیتوانند حقوقشان را دریافت کنند و یک شرایطی شکل میگیرد که هواداران استقلال و یا تیم ملی را درگیر میکند، این اتفاقات ناشی از تبعات قطع یا نوسان ارتباط با «FATF» است.
وی ادامه داد: جنبه منفی «FATF» مثل هر ساز و کار بینالمللی این است که دارای مجموعهای از تبعات قدرت و ثروت در دنیای امروز است، یعنی کسانی که بیشترین ثروت و قدرت را دارند رأیشان در آنجا نافذتر است و طبیعتاً اگر بخواهند علیه ایران اقدام سیاسی کنند میتوانند کارهایی را صورت دهند.
فلاحتپیشه با بیان اینکه پیوستن به «FATF» جنبههای مثبت نیز دارد، گفت: پیوستن به «FATF» به منزله جلوگیری از پولشویی بینالمللی است؛ کمتر کشوری در دنیا داریم که مانند ما بحث خروج پول، طلا و غیره در آن مطرح شده باشد.
وی تاکید کرد: اگر ما سازوکار مثبتی را با «FATF» ایجاد میکردیم میتوانستیم جلوی خروج خیلی از پولها را بگیریم و یا امکان برگشت آن را داشته باشیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به تصویب «FATF»در پارلمان، گفت: مجلس کاری که کرد این بود که با یکسری حق شرطها و کنوانسیونهای مرتبط با «FATF» سعی کرد که به آن بپیوندیم.
وی در خصوص شرطهای ایران برای پیوستن به«FATF»، گفت: مهمترین حق شرطها این بود که خودمان گروههای تروریستی و عاملان جرم سازمانیافته را معرفی کنیم تا دغدغه دوستانی که فکر میکنند هدف این کار ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران و دوستانمان در منطقه است را برطرف کرده باشیم.
نماینده مردم اسلامآباد غرب در مجلس شورای ادامه داد: «پالرمو» در شورای نگهبان رفع ایراد شد اما در «FATF» ایرادات جدی وجود دارد.
وی تاکید کرد: آن چیزی که در حال حاضر مهم است، رای مصلحتی است. ما باید ببینیم در شرایط کنونی ایجاد اختلال نظام بانکی کشور به صلاح کشور است یا راههای دیگری وجود دارد که مصلحت کشور تامین شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همه بحثهای مصلحتی که در کشور مطرح است باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد و در حال حاضر هم مسئولیت بر عهده مجمع است.
وی ادامه داد: امیدوارم کاری صورت گیرد که هرچه سریعتر تکلیف مشخص شود، اگر فکر میکنند تعلل بیش از یکسال به سود و منافع ملی ماست، تاکید میکنیم که اینطور نیست. این تعلل به حوزههای بانکی ما آسیب زده است که بیشتر به سود دشمنان بوده است.
فلاحتپیشه در پایان گفت: اگر زودتر تصمیمگیری درباره «FATF» صورت گیرد، سیستم بانکی ما هم تکلیف خودش را میداند.