arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۸

ناو هواپیمابر ساخت چین از تنگه تایوان عبور کرد

روزنامه تایوانی تایپه تایمز اعلام کرد نخستین ناو هواپیمابر ساخت چین موسوم به شاندونگ از تنگه تایوان عبور کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تایپه تایمز روز جمعه در گزارشی خاطر نشان کرد ارتش تایوان به طور جدی و با دقت مراحل عبور ناوهواپیمابر چین از این تنگه را زیر نظر قرار داده است.

این ناو یک هفته قبل از سوی نیروی دریایی چین رسما به خدمت گرفته شد و عبور فوری آن از تنگه تایوان هشداری به استقلال طلبان این جزیره در شرایطی است که تایپه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در روز یازدهم ژانویه آماده می کند.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه ای آورده است ما مراحل عبور ناو را زیر نظر داریم و برای حراست از صلح و ثبات تنگه تایوان در آماده باش کامل هستیم.

پکن بارها اعلام کرده تایوان یک استان منزوی چین است که باید به وحدت با چین درآید این کشور بارها ناوشکن های خود را به این منطقه فرستاده است.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری و فرمانده کل قوای چین یک هفته قبل رسما اعلام کرد این ناو در اختیار نیروی دریایی قرار گرفته است و در مراسمی به همین منظور حضور یافت.

این ناو از مدل ناو اوکراینی سابق که لاشه آن را چین خریداری کرد و سپس بازسازی نمود و آن را لیائونینگ نامید ساخته شده و کاملان ساخت خود چین است.

ناوهواپیمابر شاندونگ قادر است ۳۶ فروند جنگنده جی ۱۵ را روی عرشه خود جای دهد که ۵۰ درصد بیش از ناو لیائونینگ است محل استقرار ناو نیز استان هاینان در جنوبی ترین نقطه چین و در مجاورت دریای جنوبی است که محل منازعات جدی چین با آمریکا است.

چین به تایوان هشدار داده است نباید در مسیر استقلال گام بردارد هر اقدامی در این راستا با واکنش جدی و حتی قهرآمیز چین مواجه خواهد شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان