arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۸

فارس: در «روز چهلم کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر»، در شهرقدس، بومهن، اسلامشهر، ملارد، مارلیک و سر آسیاب آرامش حکم‌فرما بود / حضور ماموران پلیس در میدان تجریش / حضور پلیس و بسیج در خیابان ولیعصر(عج) شهریار / در بهشت‌زهرا هم هیچ خبری نبود؛ نه تجمع و نه ماشین پلیس

گرچه روزهای انتهایی آبان، پایتخت تشنج قابل ملاحظه‌ای نداشت، اما شهرستان‌های غربی تهران روزهای پرتنشی را تجربه کردند. پمپ‌بنزین‌ها و بانک‌های زیادی در کنار ادارات دولتی مورد هجوم قرار گرفت و ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری فارس نوشت: از هفته‌های گذشته رسانه‌های معاند تلاش می‌کردند پنجم دی‌ماه را آغاز دوباره روزهای سیاه انتهای آبان نشان دهند و به خیال خود مردم را برای حضور در خیابان‌ها تهییج کنند، اما امروز طوری که آنها می‌خواستند سپری نشد.

گرچه روزهای انتهایی آبان، پایتخت تشنج قابل ملاحظه‌ای نداشت، اما شهرستان‌های غربی تهران روزهای پرتنشی را تجربه کردند. پمپ‌بنزین‌ها و بانک‌های زیادی در کنار ادارات دولتی مورد هجوم آشوبگران قرار گرفت و تنها شهری که فرمانداری آن در آتش اشرار سوخت، شهرقدس بود.

از چند روز قبل در فضای مجازی صحبت از این بود که قرار است در چهلم کشته شدگان نا آرامی‌های اخیر، دوباره شهرها شلوغ شود. این شلوغی خبر از تخریب دوباره اموال عمومی و بر هم خوردن آرامش مردم می‌داد که هیچکس از آن خوشحال نمی‌شد. از هفته‌های گذشته رسانه‌های معاند تلاش می‌کردند پنجم دیماه را آغاز دوباره روزهای سیاه انتهای آبان نشان دهند و به خیال خود مردم را برای حضور در خیابان‌ها یا بر سر محل دفن کشته‌شدگان آشوب‌های آبان تهییج کنند. اما امروز طوری که آنها می‌خواستند سپری نشد.

تهران پارس که روزهای انتهایی پاییز کمی شلوغ شده بود، یک روز عادی را تجربه می‌کرد. خیابان پیروزی که بیشترین بانک‌های آسیب‌ دیده در انتهای آبان را داشت شاید امروز یکی‌ از خلوت‌ترین روزهایش را پس از شلوغی‌های شیرینی‌فروشی در شب یلدا داشت، گرچه با غروب خورشید صف‌های طویل مقابل فست‌فود‌های مشهور آن دوباره دیده می‌شد.

در نارمک نیز مانند هر روز تقاطع آیت غلغله بود و مردمی که شاید بیشتر آن‌ها کارمند بودند در روزهای اول برج برای خرید البسه به بازار آمده بودند. بازار آب‌میوه و بستنی و ذرت مکزیکی هم مانند هر شب برقرار است.

می‌آیند و می‌روند. اینجا آرامش حکمفرماست. «مهدی» در یکی از مغازه های اطراف میدان تجریش کاسبی می‌کند و درباره حضور ماموران نیروهای انتظامی می‌گوید: «خدا را شکر که آمده‌اند تا اغتشاشگران وحشیانه به اموال عمومی و زندگی مردم آسیب نزنند. وجودشان قوت قلب است».

پیرمردی که چند کیسه خرید را در دست دارد و با تعجب به ماموران انتظامی نگاه می‌کند توجه‌ام را جلب می‌کند. از او درباره علت حضور ماموران می پرسم که می گوید: «نمی‌دانم. شاید قرار دوباره شهر را شلوغش کنند». این‌ها را می‌گوید و به راهش ادامه می‌دهد.

«هاشم» با مسافرکشی روزگار می‌گذراند و سر خیابان «مقصود بیک» کنار خودرواش ایستاده است. او می گوید: «نه تنها در تجریش بلکه در نقاط دیگری از شهر هم که تردد کرده ام آرامش برقرار بود».

ویژه هم تا نزدیکی غروب در این محل حضور داشتند که پس از تاریکی هوا به خانه‌هایشان رفتند. سوت‌های مأموران راهنمایی و رانندگی مثل تمام آخر هفته‌ها در مقابل فست‌فود‌های باسابقه خیابان ستارخان رانندگانی که دوبل و سوبل پارک کرده بودند را فرا می‌خواند.

کمی بازار خرید گوشی و لپ‌تاپ را داغ کرده بود گرچه حسن که دانشجوی معماری بود از عدم تمایل فروش فروشندگان گلایه می‌کرد.

بازار کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب در روزهای نزدیک به امتحانات دانشجویان شلوغ‌تر شده است گرچه حوالی دانشگاه به همین خاطر روزهای خلوت‌تری را تجربه می‌کند.

غرب تهران در آرامش

خیابان ولیعصر(عج) شهریار بر خلاف آبان ماه که صحنه درگیری و تخریب اموال عمومی بود ۵ دی ماه روز سرد و آرامی سپری کرد. گرچه حضور نیروهای انتظامی و بسیج برای برقراری امنیت مردم در جو آرام این خیابان در قلب شهریار است بی‌تاثیر نیست.

با گوشی تلفن همراه مشغول عکاسی از خیابان ولیعصر (عج) هستم که پیرمردی به طرفم می آید می گوید: «پسرم خبری نیست از چی عکس می گیری.» به او می گویم آرامش این خیابان بعد از نا آرامی های چند وقت اخیر برایم جذاب است. پیر مرد می گوید: «خدا لعنت کند کسانی رو که ترس در دل مردم انداختند».

اگر بخواهیم به نقاط پر اتفاقی که شبکه های ماهواره‌ای خبرهای بسیاری را در روزهای ۲۵ و ۲۶ از آنجا مخابره کردند اشاره کنیم باید از ملارد، مارلیک و سر آسیاب نام ببریم. اما جالب است که بر خلاف فراخوان اغتشاشگران برای تجمع غیر قانونی در خیابان رسول اکرم (ص) ملارد، این مکان با روزهای دیگر فرقی نمی‌کرد و مردم مشغول انجام کارهای روزمره‌شان بودند. انگار که خون شهیدان ابراهیمی و رضایی بر زمین این شهر آبی روی آتش فتنه اغتشاشگران بود.

با دانشجوی جوانی در میانه بلوار هم صحبت می‌شوم که اینطور می‌گوید: «شهر ما محل شهادت شهدای امنیت است که اگر ایثار و فداکاری ماموران نیروی انتظامی و بسیجیان مخلص نبود هیچ چیز از شهر ما باقی نمی ماند. باید هوشیار باشیم تا فضا برای سوء استفاده دشمنان فراهم نشود».

یکی از شهرهایی که در جریان آشوب های آبان ماه نام آن بسیار زیاد شنیده می شد، شهر قدس بود. به همین دلیل شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب تصور می کردند که در تاریخ پنجم دی ماه هم این شهر کانون آشوب و نا امنی شود. در صورتی که بر خلاف تصور آنان آرامش در شهر قدس حکم‌فرما بود.

شهر بومهن در شرق و اسلامشهر غرب تهران هم در روزهای بعد از تغییر قیمت بنزین روزهای پر التهاب و نا آرامی را پشت سر گذاشتند. آن روزها اغتشاشگران وحشیانه شیشه می‌شکستند، بانک آتش می‌زدند و سطل ها را کف خیابان رها می‌کردند. اما امروز برخلاف شایعات روزهای آرامی را طی کردند.

در بهشت‌زهرای تهران هم با وجود تبلیغات خارج نشینان عملا هیچ خبری نبود، نه تجمع و نه ماشین پلیس.

نظرات بینندگان