arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۸
نظرسنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

تاخیر سربازی؛ علت اصلی ادامه تحصیل دانشجویان پسر

بر اساس نظرسنجی معاونت خط‌ مشی گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه تحصیل یکی از دلایل اصلی دانشجویان پسر برای تاخیر در خدمت سربازی است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تاخیر سربازی؛ علت اصلی ادامه تحصیل دانشجویان پسرمعاونت خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی از شهریور ماه امسال به تعیین سیاست گذاری های مرتبط با کنکور ورود کرد.
در همین باره ابراهیم سوزنچی کاشانی مسوول این معاونت در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از این اعلام کرده بود سیاست های ساماندهی کنکور تا پایان امسال مشخص و سازمان های ذیربط مکلف می شوند که برای آزمون سال ۱۴۰۰ این سیاست ها را به صورت پایلوت عملیاتی کنند.
بر این اساس،‌ اهدافی نظیر چگونگی پذیرش داوطلبان، سنجش و پذیرش، تاثیرات کنکور روی آموزش و پرورش توسط این شورا مورد بررسی قرار گرفت.
این معاونت قول داد در مدت ۶ ماه یعنی تا پایان سال جاری، سیاست های کنکور را تعیین و تصویب کند و در همین زمینه چهار جلسه مهم با متولیان کنکور از جمله روسای دانشگاه های کشور برگزار کرد.
در جلسه این معاونت با روسای دانشگاه ها، دغدغه داوطلبان کنکور و دانشجویان در خصوص سربازی مطرح شد؛ چرا که تعدادی از دانشجویان بنا به اذعان خودشان برای به تاخیر انداختن سربازی، دانشگاه را انتخاب می کنند.
از اواخر هفته گذشته، معاونت خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری این شورا یک نظرسنجی برای دانشجویان پسر را فعال کرد.
او در این نظرسنجی از آنان درباره برنامه خود برای بعد از دانش آموختگی از مقطع تحصیلی فعلی سوال و چند گزینه از جمله ادامه تحصیل در خارج از کشور، رفتن به سربازی، ورود به بازار کار و ادامه تحصیل در ایران را مطرح کرد.
نرفتن به خدمت نظام وظیفه، دلایل اقتصادی، ‌سیاسی و اجتماعی، علاقه به علم و آموزش و سایر دلایل گزینه هایی برای پاسخ دادن به این سوال بود که برای تصمیم به تحصیل در مقطع کنونی چه دلایلی دارند.

با پایان یافتن مهلت نظرسنجی، ۷۸۰ نفر از دانشجویان به این سوال ها پاسخ دادند که از این تعداد ۳۲۳ نفر از دانشگاه صنعتی شریف بودند.
۱۹۰ نفر اعلام کردند که نرفتن به سربازی از دلایل اصلی ادامه تحصیل آنها است. ۱۱۸ نفر اشاره به ادامه تحصیل در خارج از کشور کردند، ۱۰۰ نفر قصد تحصیل در داخل کشور داشتند، ۶۸ نفر ورود به بازار کار را انتخاب کردند و ۳۷ نفر هم قصد سربازی رفتن داشتند.
تعدادی از دانشجویان هم تا مقطع دکتری پیش می روند که سربازی را به تاخیر بیندازند؛ چرا که یکی از انگیزه‌های مهم تعداد قابل توجهی از پسران برای رفتن به مقاطع تحصیلات تکمیلی حتی اگر به زبان هم نیاورند، نرفتن به سربازی است.
نتایج به دست آمده در این نظرسنجی شاید در سیاست‌گذاری‌های بعدی درباره خدمت سربازی موثر باشد.
سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همان جلسه با روسای دانشگاه ها به این مسأله اشاره کرد که بین دیپلم گرفتن دانشجویان پسر تا سربازی فاصله بیشتری باشد که آنها با فراغ بال بتوانند در کنکور شرکت کنند.
باید دید در این بازه زمانی ۲ ماهه تا پایان سال؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی چه سیاست هایی برای بهبود اوضاع کنکور تعیین می کند

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان