arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰

قاتل نروژی خواستار بالاترین نشان نظامی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آندریاس برهینگ برایویک، قاتل نروژی، در اولین جلسه دادگاه خود خواستار بالاترین نشان نظامی شد.

به گزارش انتخاب به نقل از العالم او که تابستان گذشته 77 نفر را به قتل رسانده بود، خواستار بالاترین نشان نظامی به عنوان پاداش «حمله پیشگیرانه» اش ضد «خائنان کشور» شد!

وی جناح چپ نروژ را متهم کرد که با سیاست هایش در امور مهاجرت « نروژی های اصلی» را به اقلیت کشور تبدیل خواهد کرد.

برهینگ روز گذشته در برابر 60 تن از خویشاوندان قربانیان و همین تعداد از خبرنگاران مجددا از دو کشتارش در اوسلو و جزیره اوتوبا دفاع و آن را مشارکت در جلوگیری از «هجوم اسلام» به اروپا توصیف کرد.

شایان ذکر است که بسیاری از قربانیان کشتار اوتوبا جوانانی بودند که در سمینار حزب کارگر حاکم در این جزیره شرکت کرده بودند. بریفیک هنگام ورود به سالن دادگاه سلامی داد که وکلایش آن را سلام راست افراطی و نشانه وابستگی نامبرده به این جریان خواندند.

برهینگ هنگام سخن گفتن در بسیاری موارد به خبرنگاران و خویشاوندان قربانیان می نگریست. آنها اما احساسات متفاوتی داشتند؛ برخی که منتظر عذرخواهی وی بودند می گریستند و فوراً برای تحقیر وی می خندیدند.

گفتنی است کمیته ای از پزشکان سال گذشته به این نتیجه رسیدند که بریفیک مبتلا به جنون است.

انتظار می رود گزارش آزمایش دوم در این زمینه دهم آوریل آتی یعنی 6 روز قبل از آغاز رسمی محاکمه نامبرده صادر شود. قاتل نروژی گزارش آزمایش نخست را مورد تمسخر قرار داد و قاضی را به حمایت از جامعه چند فرهنگی متهم کرد .

حضور بریهینگ در برابر دادگاه بدون توجه به گزارش سلامت عقلی وی خواهد بود. او اما اگر قضات در نهایت حکم به جنونش دهند به جای زندان به موسسه درمان عقلی منتقل خواهد شد.

مجازات برهینگ در صورت محکومیت احتمالا 21 سال حبس خواهد بود. بنا بر حکم دادگاه وی به اندازه‌ای از سلامت عقلی برخوردار هست که برای محکومیتش کافی باشد.
نظرات بینندگان