arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۸

برهم صالح بازگشت/تعیین نامزد نخست وزیر تا روزهای آینده

برخی منابع پارلمانی عراق اعلام کردند که «برهم صالح» رییس جمهوری امروز به بغداد باز گشته و وظایف و مسوولیت های خود را از سر می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برهم صالح بازگشت/تعیین نامزد نخست وزیر تا روزهای آینده

برخی منابع پارلمانی عراق اعلام کردند که «برهم صالح» رییس جمهوری امروز به بغداد باز گشته و وظایف و مسوولیت های خود را از سر می گیرد.

هم چنین امروز چند نماینده مجلس عراق خبر دادند که فراکسیون «البناء» (سازندگی) به زودی و در هفته جاری گزینه جدیدی برای سمت نخست وزیری به رییس جمهوری معرفی خواهد کرد.

هر چند نام این گزینه اعلام نشده، اما گفته می شود که همه فراکسیون ها و جناح های سیاسی مجلس و بازیگران بیرون آن با این گزینه جدید موافق هستند و برای معرفی وی به توافق رسیده اند.

نمایندگان جناح های سیاسی در مجلس عرق از وجود گشایش سیاسی در هفته جاری در مورد انتخاب نامزد نخست وزیر خبر دادند و تایید کردند، این فرد که از فراکسیون البناء (سازندگی) به رئیس جمهوی معرفی می شود، مورد تایید همه جریان های سیاسی عراق است.
معاون جریان «سائرون» مورد حمایت «مقتدی صدر» در این ارتباط گفت که ائتلاف سازندگی در حال پیشنهاد شخصیتی مستقل و به دور از هرگونه نفوذ حزبی برای تصدی سمت نخست وزیری است.

«امجد هاشم آل العقابی» " ادامه دارد: ائتلاف سازندگی قرار است در نامه ای به برهم صالح، فرد جدید را که مورد توافق همه جریان ها و معترضان است، معرفی کند.
از سوی دیگر، نماینده فراکسیون «حکمت» مورد حمایت جریان «حکیم»، امروز در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که هفته جاری بحران سیاسی کنونی با معرفی نخست وزیر جدید رفع خواهد شد.

«جاسم البخاتی» نوشت: تلاش ها از سوی افراد خردمند و عقلای ملت در راستای بازگشت برهم صالح رییس جمهوری به بغداد انجام شده است.
وی افزود که «عمار الحکیم» برای حل و فصل بحران معرفی نخست وزیر و رسیدن به انتخاب فرد شایسته، اقدام هایی انجام داد که شامل دیدار با رئیس جمهوری بود.
در همین زمینه، یک عضو «اتحادیه مهینی کردستان عراق» در مجلس این کشور خبر داد که صالح رئیس جمهوری امروز  برای انجام کارهای عادی خود به بغداد پایتخت باز گشته است.
«نصرالله سورچی» با انکار قهر و سیاسی بودن حضور صالح در شمال عراق گفت که سفر رئیس جمهوری به سلیمانیه با هدف دیدار با خانواده و بازدید از استان انجام شده است.

از سوی دیگر جانشین فراکسیون «تغییر» در مجلس عراق گفت که بحران معرفی نخست وزیر هنوز باقی است و همه باید با کمک رییس جمهوری و مردم برای رفع این مشکل تلاش کنند.
«یوسف محمد صادق» در بیانیه ای مطبوعاتی نوشت که بحران و شرایط کنونی، رئیس جمهوری را ملزم به انجام وظایف اساسی خود با در نظر گرفتن اوضاع عمومی کشور و خواست معترضان می کند.

وی با تأکید بر اینکه ابهام در تعیین بزرگترین جناح و فراکسیون همچنان وجود دارد، افزود: جناح های سیاسی باید به گفت و گو تکیه کنند تا برای معرفی نخست وزیر به توافق برسند، در صورت نبود اجماع در معرفی اکثریت، دادگاه فدرال باید برای دستیابی به راه حل آسانتر موضوع را حل کند.

نمایندگان عضو فراکسیون «مستقلون» هم در بیانیه ای که از سوی «هنا الطائی» جانشین این تشکل خوانده شد، اعلام کردند که بحران کنونی عراق بسیار بزرگ است و خطبه های جمعه مرجعیت عالی، نقشه راه را برای ساماندهی راهپیمایی سیاسی و حل بحران ترسیم کرده است.

وی افزود: رهبران سیاسی مطابق برنامه های از پیش تعیین شده خود پیش می روند، اما لازم است که با توجه به اوضاع کشور در انتخاب نخست وزیر از بحث و جدل بیهوده و اختلاف نظر خودداری کنند و مراقب باشند که یک چهره اختلافی و جدلی را انتخاب نکند.

الطایی تاکید کرد: در این شرایط نیاز به حفظ منافع ملی و عمومی بیشتر از مصالح حزبی است، بنابر این نمایندگان بین راضی و ناراضی بودن از عملکرد جناح های سیاسی خود در انتخاب و معرفی نخست وزیر منافع کشور را بر همه امور ترجیح دهند.

اعتراض های عراق که از مهرماه آغاز شده، ماه گذشته منجر به استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این کشور شد و با وجود پایان مهلت قانونی، اختلاف نظرهای سیاسی سبب شد معرفی نخست وزیر جایگزین به دیگر چالش های سیاسی عراق افزوده شود.

اختلاف نظرها و نبود اجماع میان همه جریان های سیاسی و حزبی همچنین باعث شد تا برهم صالح رییس جمهوری عراق با ارسال نامه ای به مجلس آمادگی اش برای استعفعا از سمت رییس جمهوری را اعلام کند

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان