arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۸

یک کارشناس از موضوع انتقال ۶.۵ میلیارد دلار به خارج از لبنان پرده برداشت

«مروان اسکندر» کارشناس مالی لبنان افشا کرد که به دلیل بحران اقتصادی، ظرف ۱۵ روز گذشته ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از دارایی های شخصیت های سیاسی و مدیران کل لبنان به خارج از این کشور انتقال یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وی در گفت وگو با روزنامه ی فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» چاپ همزمان بیروت و لندن که امروز (یکشنبه) منتشر شد، افزود: نکته ی مهم این است که انتقال این مبلع کلان به طور عادی توسط بانک ها و در شرایط بحران اقتصادی و بانکی، انجام گرفته است.

این کارشناس مالی اظهار کرد: یک مسئول سوییسی به من اطلاع داد که ۲ میلیارد دلار از این مبلغ برای ۹ شخصیت سیاسی لبنانی است و بقیه به برخی از مدیران کل تعلق دارد و توسط آن ها به بانک های سوییس حواله و منتقل شده است.

اسکندر به نام این ۹ شخصیت اشاره نکرد اما افزود: مساله ی مهم این است که انتقال این دارایی ها در ۱۵ روز گذشته ، یعنی در اوج بحران مالی لبنان، صورت گرفته و پارلمان سوییس تحقیقات جدی را در این خصوص آغاز کرده است و اطلاعات و جزییات آن را منتشر خواهد کرد.

افشاگری مروان اسکندر باعث آشفتگی برخی سیاست مداران و نظام بانکی و حتی قضایی لبنان شده و نارضایتی جنبش اعتراضی مردم این کشور علیه حاکمیت را دوچندان کرده است.

دستگاه قضایی لبنان برای بررسی این موضوع تحقیقات خود را آغاز کرده و از بانک مرکزی این کشور خواسته پاسخگو باشد.

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ملی لبنان روز جمعه و پس از انتشار اطلاعات مربوط به انتقال دارایی های شخصیت های سیاسی، جلسه ای را با حضور «ریاض سلامه» رییس کل بانک مرکزی این کشور تشکیل داد.

سلامه پس از این جلسه اعلام کرد: در چارچوب صلاحیت های قانونی اقدام هایی را برای بررسی انتقال دارایی هایی که در پایان سال ۲۰۱۹ به خارج از لبنان صورت گرفته و این که آیا این اموال مشروع بوده یا خیر، انجام خواهم داد.

انتشار این خبر در زمانی که بانک های لبنان محدودیت های شدیدی را برای سپرده گذاران جهت برداشت از حساب بانکی و انتقال وجه ارزی به خارج از لبنان اعمال کرده اند باعث شدت گرفتن نارضایتی شهروندان و بازرگانانی شده که مجبور به ارسال هزینه زندگی و تحصیلات فرزندان و پرداخت قیمت کالاهای خود، هستند.

«جبران باسیل» وزیر امور خارجه دولت موقت لبنان امروز نوشت: قضیه دارایی های انتقال یافته به خارج همانند قضیه بازپس گیری دارایی های سرقت شده است ، اما تفاوت آن است که مساله اخیر به قانون نیاز ندارد و مسئولیت بازگرداندن آن ها به عهده ی رییس بانک مرکزی ، کمیته نظارت بر بانک ها و صاحبان بانک های لبنان است.

وی در صفحه ی توییتر خود تاکید کرد: اگر آن ها در این خصوص کاری انجام ندهند و اعداد و ارقام و نام متخلفان را افشا نکنند، با شروع سال جدید میلادی باید اقداماتی را انجام دهیم.

یک مرجع قضایی هم به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: بخش بررسی های جنایی دستگاه قضایی در حال انجام تحقیقات لازم در این خصوص است و از مروان اسکندر کارشناس مالی لبنانی خواسته تا اطلاعات کامل را به این دستگاه ارائه دهد.

کارشناسان معتقدند دشواری های زیادی برای بازپس گیری دارایی های منتقل شده به خارج از لبنان وجود دارد. برای نمونه رییس جمهوری فیلیپین که ۳۰ سال پیش فوت کرد ۲.۵ میلیارد دلار در خارج از این کشور دارد که دولت کنونی فیلیپین نمی تواند آن ها را بازگرداند.

دولت مصر نیز تاکنون نتوانسته دارایی های «حسنی مبارک» رییس جمهوری پیشین این کشور را بازگرداند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان