arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۸

بزرگ‌ترین هرم در مصر نیست، بلکه در مکزیک است!

وقتی صحبت از اهرام می‌شود همه به یاد مصر می‌افتند. اما این هرم‌های سه‌بعدی را تنها نمی‌توان در اهرام فراعنه شاهد بود، بلکه سودان، گواتمالا و عراق نیز دارای چنین اهرامی هستند. درواقع بزرگ‌ترین هرم جهان در مکزیک قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هرم بزرگ چولولا با ارتفاع 177 فوت در مساحتی بالغ‌ بر 45 هکتار آن را تبدیل به بزرگ‌ترین سازه دست بشر کرده است. این سازه عظیم در شهر کوچکی قرارگرفته که تنها 80 مایل با مکزیکوسیتی فاصله دارد، بنابراین به‌راحتی می‌توان از سمت پایتخت طی یک روز به این مکان سفر کرد. در این مقاله تمام اطلاعات مربوط به این هرم بزرگ و نحوه بازدید از آنجا را ذکر می‌کنیم، پس همراهمان باشید.

هرم پنهان‌ شده

ناشناخته ماندن این هرم علت دارد: بخشی از این هرم در زیرتپه و در بالای آن نیز یک کلیسای اسپانیایی قرار دارد. اگر توجه کافی نداشته باشید، این هرم مانند یک تپه بزرگ به نظر می‌رسد. بر اساس افسانه‌ها، ازتک ها وقتی در سال 1519 از پیشرفت اسپانیایی‌ها باخبر شدند، شب و روز کار کردند تا بخشی از هرم را با گل بپوشانند تا مانع از نابودی آن شوند. گرچه این هرم سال‌ها قبل از حضور آن‌ها ساخته‌ شده بود، اما از نظر آن‌ها یک عمارت مقدس بود.

این نوع پوشش جواب داد و تا اواخر قرن نوزدهم کسی از این هرم خبر نداشت. وقتی خاک شروع به فرسایش کرد، تپه شروع به نشست کرد و باستان شناسان متوجه سازه‌ای در زیر تپه شدند. اما نمی‌شد این تپه را حفاری کرد، زیرا در قرن شانزدهم اسپانیایی‌ها یک کلیسا روی این تپه مصنوعی ساخته بودند که توسط ایالت حفاظت می‌شد. بنابراین کارشناسان راهی در اطراف خانه کاتولیک پرستشگاه یافتند و تونلی به طول 5 مایل را زیر آن حفر کردند و متوجه سازه پنهان زیر آن شدند.
چگونه این هرم به چنین ابعادی دست‌ یافته است؟

این هرم بزرگ طی صدها سال ساخته‌ شده و سال شروع آن 200 قبل از میلاد بوده که تا 9 قرن پس‌ از آن ادامه داشته است. مردمان باستانی مزومریکا، المک و تولتک طی این سال‌ها این هرم را در 6 مرحله جداگانه ساختند و هریک لایه جدیدی از هرم کنونی را به آن افزودند.

اما به دلایلی این هرم تا به امروز پنهان مانده بود و کسانی که در آن منطقه زندگی می‌کردند به دلایلی آنجا را ترک کرده بودند. وقتی ازتک ها حدود سال 1300 به این منطقه رسیدند، سازه را رهاشده یافتند. آن‌ها که هیچ نظری درباره ساخت آن نداشتند، آن را تبدیل به یکی از هفت سازه بزرگ جهان کردند.
بازدید از هرم و منطقه باستان‌شناسی

تونلی با طول نیم مایل در این منطقه حفر شده که عموم مردم می‌توانند از آن عبور کنند. گرچه هیچ علامتی برای توضیح سازه نمی‌توان یافت، اما می‌توان با قدم زدن در این تونل زیرزمینی به عظمت هرم پی برد. در دو طرف این تونل سازه‌های باستانی دست‌ساز قرار گرفته‌اند، مانند مجسمه‌های گلی که طی حفاری کشف‌ شده‌اند. تونل از سمت شمال هرم آغاز شده، از مرکز آن عبور کرده و در قسمت جنوبی که محل ورود منطقه باستان‌شناسی است پایان می‌یابد.

گرچه بازدیدکنندگان باید از ورودی اصلی وارد تونل شوند، اما اگر کسی نخواهد وارد تونل شود می‌تواند از وسط منطقه باستان‌شناسی به سمت دیگر برود.

اولین جایی که باید توقف کنید، میدان جنوب شرقی است، جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند اشیا کشف‌ شده از زیر خاک را که در حین ساخت فازهای مختلف در گذشته در آنجا قرار داشته را ببینند. یکی از نکات مهم درباره این میدان، یک نقاشی دیواری بزرگ است که نشان‌دهنده شکل‌های جغرافیایی قرمزرنگ است که توسط یک سقف فلزی محافظت می‌شود.
در ادامه مسیر، بازدیدکنندگان به حیاط محراب می‌رسند، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها که درگذشته ورودی اصلی هرم به‌ حساب می‌آمده است. این سازه یک محوطه باز و بزرگ است که تا قسمت شمالی تپه کشیده می‌شود. غرب و شرق این سازه دارای دو پلتفرم برجسته است، یعنی میدان جنوب غربی و حیاط محراب. این حیاط با 4 محراب در طرفین پوشیده شده که در محراب دوم 2 مار حکاکی شده‌اند که نشان‌ دهنده خدای ازتک ها یعنی کوئتزال کواتل است.

در ادامه مسیر بازدیدکنندگان می‌توانند از یک هرم کوچک بالا بروند. از بالای این هرم درحالی‌که هنوز پایین‌تر از کوئتزال کواتل قرار دارید، می‌توانید شاهد بخش بزرگی از شهر پیشرفته چولولا باشید. این هرم کوچک که اخیراً بازسازی‌ شده است یکی از لایه‌های جدیدتر سازه اصلی بوده که تاریخ ساخت آن به 500-700 پس از میلاد می‌رسد.

با پیشرفت در منطقه ، می‌توانید به ورودی مدرن و یک‌راه پله برسید که به بالای هرم ختم می‌شود.

کلیسایی در بالای تپه

اسپانیایی‌ها این کلیسا را در بالاترین بخش شهر ساختند و نمی‌دانستند که بزرگ‌ترین هرم جهان نیز زیر این کلیسا قرار گرفته است. کلیسا از اطراف نمای شگفت‌انگیزی دارد و کوه آتش‌فشانی فعالی نیز در نزدیکی آن به چشم می‌خورد.

هر شنبه در این کلیسا مردم دور هم جمع می‌شوند. کسانی که در روز شنبه از هرم دیدن می‌کنند، می‌توانند صدای موسیقی و جمعیت را در زیر هرم بشنوند. در روزهای آفتابی مناظر اطراف کلیسا واقعاً دیدنی است. بازدیدکنندگان نه‌تنها می‌توانند نمای کامل شهر را ببینند بلکه می‌توانند شاهد کوه آتش‌فشانی نیز باشند.
چگونه به این هرم برویم؟

برای دیدن هرم کمتر شناخته‌ شده چولولا می‌توان به‌راحتی به ایالت پوئبلا رفت. می‌توانید با هواپیما به شهر پوئبلا رفته و سپس با تاکسی به بازدید از سان آندرس چولولا بروید. اگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید، اتوبوس‌هایی میان پوئبلا و چولولا برای این منظور در نظر گرفته‌ شده است.

منبع: lastsecond.ir

نظرات بینندگان