arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۹ دی ۱۳۵۳ / شاه: از ۲۰۰ نفری که اعدام کرده‌ایم، ۱۸۳ نفر قاچاقچی مواد بوده‌اند و بقیه هم خرابکار

فرمودند: «در [لوپوان] Le Point نکته‌ای هست که می‌گوید ما ۲۰۰ نفر را اعدام کرده‌ایم، هم در انعکاس جراید ما و هم به خود مجله باید روشن شود که این ۲۰۰ نفر، ۱۸۳ نفر آن‌ها قاچاقچی مواد مخدر بوده‌اند و بقیه هم خرابکار و بر حسب قوانین مربوط اعدام شده‌اند.» عرض کردم: «الحمدالله که کار اعدام قاچاقچی‌ها موقوف شد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۹ دی ۱۳۵۳ / شاه: از ۲۰۰ نفری که اعدام کرده‌ایم، ۱۸۳ نفر قاچاقچی مواد بوده‌اند و بقیه هم خرابکارپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

صبح شرفیاب شدم، مصاحبه شاهنشاه را با جارالله، مدیر روزنامه السیاسیه کویت، به نظر مبارک رساندم که خیلی خوب و عالی بود. ماشاءالله شاهنشاه از عهده همه این‌ها برمی‌آیند. مجله [لوپوان] Le Point که شاهنشاه را مرد سال کرده به منظر مبارک رساندم. مجله National Geographic Magazine را به نظر مبارک رساندم که خوب نوشته، همه خوب بود و شاهنشاه راضی. فرمودند: «در [لوپوان] Le Point نکته‌ای هست که می‌گوید ما ۲۰۰ نفر را اعدام کرده‌ایم، هم در انعکاس جراید ما و هم به خود مجله باید روشن شود که این ۲۰۰ نفر، ۱۸۳ نفر آن‌ها قاچاقچی مواد مخدر بوده‌اند و بقیه هم خرابکار و بر حسب قوانین مربوط اعدام شده‌اند.» عرض کردم: «الحمدالله که کار اعدام قاچاقچی‌ها موقوف شد.»

بعد مرخص شدم. نامه‌ای از وزیرمختار آمریکا رسیده بود، تقدیم کردم. جواب فرمودند...

بعد جلسه جشن‌های برگزاری پنجاهمین سال سلطنت دودمان پهلوی را داشتم که نخست‌وزیر هم حضور داشت. بعد در منزل کار کردم.

از اخبار مهم جهان موقوف شدن سفر برژنف به مصر است (قرار بود در ماه ژانویه به مصر و بغداد و سوریه برود)، معلوم نیست چرا. تعبیر و تفسیر زیاد می‌شود که از آن جمله است کسالت برژنف. و دیگر این‌که شاید می‌خواسته قدری دست آمریکایی‌ها را باز بگذارد و به آن‌ها فرصت بدهد که در برقراری صلح به نفع اعراب به اسرائیل فشار بیاورند. این بیش‌تر به منطق نزدیک است. دیگر هم این‌که شاید روابط مصر و شوروی بحرانی شده باشد، چون قبل از این سفر وزیر جنگ جدید مصر که از پس از مردن احمد اسماعیل بر سر کار آمده با وزیر خارجه به مسکو رفتند و هنوز آن‌جا بودند که این نظر اعلام شد. تا بعد ببینیم حقیقت چیست.

قیمت طلا هم روز به روز بالا می‌رود چون فروش طلا در بازار آمریکا آزاد شد و حالا آمریکایی‌ها مجاز به خرید طلا هستند و به علاوه ژیسکار و فورد روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در مارتینیک گفتند قیمت طلا را باید عرضه و تقاضای بازار تعیین کند که شاید به این صورت [کسری] defecit پرداخت‌ها را تا حدی پر کنند.

نظرات بینندگان