arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۸

وزارت بهداشت: تحریم‌ها جان بیماران مبتلا به MPS را به خطر انداخته

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: عدم در اختیار گذاشتن داروهای بیماران مبتلا به MPS برای پیشبرد پروسه درمان به علت تحریم‌های آمریکا باعث شده وضعیت این بیماران در شرایط خطرناکی قرار گرفته و بیم آن می‌رود که سلامت بیماران دچار مشکل شده و حتی بابت ادامه حیات با خطر مواجه شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش وزارت بهداشت، مهدی شادنوش عصر دوشنبه درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا برای تهیه داروی بیماران MPS افزود: سازمان جهانی بهداشت دربرابر نامه وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای تامین داروهای بیماران MPS که مستقیم از سوی آمریکا تحریم شده، سکوت کرده است.

وی ادامه داد: بارها گفته شده که آمریکایی ها با اعمال تحریم های ناجوانمردانه، تجهیزات پزشکی، داروها و لوازم مصرفی مورد نیاز مردم ایران را نشانه گرفته و با آزار بیماران ما در تلاش هستند که فشارهای سیاسی خود را برای پیشبرد منافع‌شان تحمیل کنند.

شادنوش بیان کرد: تحریم های ظالمانه در حوزه سلامت به طور ویژه بیماران خاص، صعب العلاج و نادر را هدف قرار داده و برای بیماران نگرانی و استرس زیادی به وجود آورده است. این در حالی است که حدود یک ماه و نیم قبل، وزیر بهداشت در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و رییس یونیسف، این موارد را هشدار داده و برای تامین داروی این بیماران استمداد کرده بود، اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی مجامع بین المللی صورت نگرفته و در مقابل این رفتار ضدبشری ایالات متحده آمریکا سکوت شده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت اظهار کرد: برای خرید این داروها حتی ارز مورد نیاز نیز تخصیص پیدا کرده، اما شرکت‌های تولیدکننده انحصاری داروهای بیماران MPS، مانند شرکت بایومارین آمریکا و لزوب‌زیکس کره جنوبی با این بهانه که بانک های عامل‌شان نمی توانند این مبالغ را به شرکت ها منتقل کنند، از صادرات این داروها به ایران خودداری کرده و حداقل جان ۳۳۵ نفر بیمار مبتلا به MPS را با خطرات جدی روبه‌رو می کنند.

وی ادامه داد: از سازمان های مردم نهاد مستقل و رسانه های آزاد درخواست داریم، صدای این بیماران و خانواده های آنها را به گوش جهانیان برسانند، زیرا بیماران ما از سوی آمریکا مورد ظلم و ستم مستقیم واقع شده اند. آمریکا با خوی استکباری خود این دردها و رنج ها را نادیده گرفته و اهداف شوم سیاسی خود را با سرنوشت و حیات انسان‌ها گره زده است. امیدواریم افکار عمومی جهانی، آمریکایی ها را وادار به تفکر کند تا متوجه شوند سلامت بیماران استثنا بوده و نباید برای پیشبرد منافع سیاسی، مورد سوء استفاده قرار گیرد.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت بیان کرد: همکاران ما در سازمان غذا و دارو با تلاش های شبانه روزی در صدد هستند که با نمایندگان داخلی و خارجی این شرکت ها مذاکره کنند تا بتوانند راهی پیدا کنند تا داروی بیماران تامین شود، اما این شرکت ها به بهانه های مختلف از ارائه دارو خودداری می کنند.

نظرات بینندگان