arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

بد بیاری مانع پیروزی تاریخی / شکست پرماجرای فیروزجا در مقابل پادشاه دهه اخیر شطرنج دنیا

علیرضا فیروزجا در یک بازی خارق‌العاده با ماگنوس کارلسن(پادشاه دهه اخیر شطرنج دنیا) در دور نوزدهم شطرنج برق‌آسای جهان در شرایطی که در نزدیکی پیروزی بود لحظه‌ای که قصد داشت ساعت را بزند دستش به مهره شاه خود خورد و افتاد هنگامی که خواست مهره ی خود را سر جایش بگذارد وقت به پایان رسید، داوران می‌توانستند بازی را مساوی اعلام کنند اما رای به شکست فیروزجا دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علیرضا فیروزجا در حالی که مقابل مگنوس کارلسن نروژی جلو بود، بازی را واگذار کرد. در روز دوم مسابقات برق آسا جهان که در مسکو در حال پیگیری است، علیرضا فیروزجا در مقابل مگنوس کارلسن نروژی قرار گرفت.

فیروزجا درحالی که جلو تر از حریف خود بود بازی را واگذار کرد. این شطرنج باز با ریتینگ برق آسا ۲۶۴۹ در این مسابقات شرکت کرده است. کارلسن دارای ریتینگ برق آسا ۲۸۶۵ است.

این مسابقه با حواشی زیادی روبه‌رو بود. علیرضا فیروزجا معتقد بود که باید این مسابقه مساوی شود. این اعتراض باعث شد که داوران بایکدیگر به مشورت بپردازند و دور بیستم این مسابقات با تاخیر زیادی آغاز شود.

اصل ماجرا این بود که در آخرین ثانیه‌های بازی شاه فیروزجا می‌افتد و زمانی که این شطرنج باز می‌خواهد مهره خود را در جایش بگذارد، زمانش تمام می شود و این برد را به کارلسن تقدیم می کند.

داوران این مسابقه بعد از ویدیو چک متوجه شدند که زمان فیروزجا تمام شده و پیروزی برای کارلسن است.

روز گذشته فیروزجا موفق شد هیکارو ناکامورا سوپر استاد بزرگ آمریکایی و مرد شماره ۱ بلیتس جهان را شکست دهد.

در دیدارهای رقابت شطرنج سریع جهان علیرضا فیروزجا توانست بعد از مگنوس کارلسن در رده دوم این رقابت‌ها بایستد و با ۱۰.۵ امتیاز نایب قهرمان این رقابت‌ها شود. این شطرنج باز زیر پرچم فدارسیون جهانی (فیده) با حریفان به رقابت می پردازد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان