arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

سخنگوی قوه قضاییه: سکه ثامن فعلا ۳۲۵۰ شاکی دارد/۱۸ دی اولین جلسه محاکمه برگزار می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: این پرونده فعلا ۳۲۵۰ شاکی دارد و اولین جلسه محاکمه متهمان این پرونده ۱۸ دی برگزار می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قوه قضاییه: سکه ثامن فعلا ۳۲۵۰ شاکی دارد/۱۸ دی اولین جلسه محاکمه برگزار می‌شودغلامحسین اسماعیلی در ادامه هفدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری درباره ابتلا تعدادی از هموطنان‌مان به ایدز در لردگان اظهار کرد: حسب دستور ریاست قوه قضائیه، پزشکی قانونی در این حوزه ورود کرده و هم از افرادی که در آن حوزه هستند، نمونه‌گیری و تجزیه و تحلیل شده و موارد مثبت و منفی آن مشخص شده است. هم درباره تجهیزات درمانی در آنجا بررسی‌هایی انجام شده و چند آزمایش تخصصی تکمیلی پزشکی قانونی اعلام کرده نیاز است که باید توسط بخش‌های بیرونی انجام شود و تقاضا کرده با کمک وزارت بهداشت این آزمایش‌های تکمیلی انجام شود. با انجام این آزمایش، نسبت به اطلاع رسانی و تکمیل روند پرونده اقدام می‌‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سکه ثامن گفت: این پرونده در دادگاه تعیین وقت شده است و 18 دی 98 اولین جلسه رسیدگی به این پروند در شعبه 1064 برگزار می‌شود. طولانی شدن فرایند پرونده تا اینجای کار، اجتناب‌ناپذیر بوده زیرا تا الان سه هزار و 250 شاکی دارد و تحقیق از این افراد و ادعاهایشان زمان‌بر است و شکات ادعا دارند یک هزار و 812 میلیارد و 552 میلیون و 630 هزار و 441 ریال از آنها برده شده و تا الان 673 میلیارد و 756 میلیون ریال اموال از متهم شناسایی شده است. هزار و 613 نفر از شکات 100 درصد مطالبات خود را دریافت کردند و  دیگر شکات 30 درصد از مطالبات خود را گرفتند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره صدور وثیقه‌های بالاتر از حد توان خانواده‌های بازداشت‌شدگان اغتشاشات آبان و اعزام تعدادی از متهمان آبان ماه به کانون اصلاح و تربیت گفت: برای تعیین وثیقه توان فرد را نگاه نمی‌کنیم و ملاک تعیین وثیقه نوع اتهام انتسابی و مجازات قانونی آن جرم است و البته یک جاهایی نیز شخصیت فرد اثرگذار است که آیا اهل مخفی شدن است یا خیر و دسترس قرار می‌گیرد یا خیر. اگر یک انسان کم‌توانی آمد خسارت 100 میلیونی به کسی وارد کرد، باید کم‌تر گرفت؟ ما خسارت را در نظر می‌گیریم.

وی گفت: نوجوانانی که اشاره کردید تا جایی که اطلاع دارم دو الی سه نفر از آنها در کانون نگهداری می‌شدند و بقیه آزاد شدند و بعید می‌دانم با پیگیری‌های صورت گرفته در روزهای گذشته کسی از این افراد در کانون‌های اصلاح و تربیت بازداشت باشد.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت خانواده پویا بختیاری گفت: در این قصه کاری به اینکه اینها خانواده چه کسانی هستند نداریم. وقتی می‌بینیم جریان ضد انقلاب به افراد و اشخاصی در کشور وصل می‌شود و تشویق و تحریک به اقدامات مجرمانه می‌کند و برخی از رفتارها امنیت کشور و شهروندان را به مخاطره می‌اندازد، در حوزه امنیت وظیفه داریم و در این قصه آنچه اتفاق افتاد، شورای تامین استان به اتفاق نظر دادند که این روند یک اتفاق علیه امنیت کشور است و قوه قضائیه نیز به نظر شورای تامین احترام گذاشت. خرسندیم از اینکه تلاش‌های ضدانقلاب در جمع ما بی‌اثر بود و مردم اصلا به فراخوان‌های ضدانقلاب در 5 دی توجه نکردند و امنیت کشور خود را به دست بیگانگان نسپردند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده بلوکه شدن سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری توسط دولت آمریکا گفت: این پرونده در همان مقطع به دادسرای تهران ارجاع شد و دادسرای تهران نیز مشغول بررسی است و اصل موضوع به سال‌های قبل بازمی‌گردد و نیازمند کارشناسی دقیق است و اینکه آیا می‌توانستند قبل از تصمیم دولت آمریکا این وجوه را جابجا کنند یا خیر، زیرا بخشی از وجوه در همین دولت توسط آمریکا غصب شده است. عرصه بررسی این موضوع، هم یک عرصه داخلی و هم یک عرصه بین‌المللی است و به طور طبیعی نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسانه است.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان