arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

ظریف: ایران از حقوق و منافع قانونی خود دفاع می‌کند

وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای چینی خود ضمن قدردانی از تلاش‌های چین برای حفظ برجام تصریح کرد که ایران از حقوق و منافع قانونی خود دفاع می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظریف: ایران از حقوق و منافع قانونی خود دفاع می‌کند«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین ضمن تقدیر از پکن به دلیل تلاش‌های مهمی که در حفظ برجام داشته است، خلاصه‌ای از رایزنی‌هایی را که مقام‌های ایرانی با روسیه و اروپا درباره برجام داشته، به همتای چینی خود ارائه کرد.

ظریف ضمن مخالفت با سیاست‌های واشنگتن گفت: «ایران به حفظ ارتباطات نزدیک با چین تمایل دارد و به چندجانبه‌گرایی پایبند است و مخالف یکجانبه‌گرایی است».

وزیر خارجه ایران ضمن تأکید بر تعهد ایران در قبال برجام گفت: «ایران با جدیت از برجام محافظت می‌کند و از حقوق و منافع قانونی خود دفاع می‌کند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ضمن تأکید بر اهمیت روابط دو کشور چین و ایران گفت: «ایران اهمیت زیادی برای روابط با چین قائل است و به افزایش همکاری با چین و تقویت مشارکت راهبردی جامع ایران و چین به سطحی جدید متعهد است».

محمد جواد ظریف ادامه داد که دو کشور چین و ایران «در تلاش‌های مشترک خود برای مبارزه با یکجانبه‌گرایی و ارتقاء چندجانبه‌گرایی» در سال 2020 متحد هستند.

ظریف دیروز در مسکو درباره سفرش به روسیه و چین گفته بود: ما همکاری‌های خوبی با روسیه و چین داریم و دو همکار استراتژیک و شریک راهبردی ما هستند و این گفتگوها را ادامه می‌دهیم و البته این گفتگوها در قالب مشورت‌های مستمری است که ما داریم و این هم ادامه همان مشورت‌هاست. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

در پی بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان ذیل این توافق هسته‌ای، تهران برخی از تعهدات خود در خصوص این توافق هسته‌ای را کاهش داد.

نظرات بینندگان