arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۱۵/

کانادا: ایران می گوید در حال بررسی استفاده از رآکتور‌های کاندوی کانادا در برنامه هسته‌ای خود است / قصد داریم جلوی رسانه‌ای شدن پیشنهاد ایران را بگیریم، اما احتمالا با نوعی بازی رسانه‌ای مواجه خواهیم شد

وزارت امورخارجه و تجارت بین المللی کانادا در گزارش ۵ می‌خود به ما اطلاع داده است که ایران در کمیسیون اولیه ان پی تی اعلام کرده است که در حال بررسی استفاده از رآکتور‌های کاندوی کانادا در برنامه هسته‌ای ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سندی محرمانه از کانادا به تاریخ جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با عنوان «مواضع ایران درباره همکاری هسته‌ای کانادا» منتشر شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ادعا‌های نادرست ایران درباره همکاری هسته‌ای کانادا
طبقه بندی: محرمانه
جمعه ۱۹:۱۶ دقیقه نهم می ۲۰۰۳
از: کانادا
به: نامشخص

وزارت امورخارجه و تجارت بین المللی کانادا در گزارش ۵ می‌خود به ما اطلاع داده است که ایران در کمیسیون اولیه ان پی تی اعلام کرده است که در حال بررسی استفاده از رآکتور‌های کاندوی کانادا در برنامه هسته‌ای ایران است. این وزارتخانه به ما یادآور شد که هیچ همکاری هسته‌ای در بخش خصوصی یا دولتی کانادا به ایران وجود ندارد و دولت کانادا اطمینان حاصل خواهد کرد که در آینده هم چنین همکاری وجود نداشته باشد. آن‌ها اضافه کردند انگیزه ایران در اشاره به کاندو تلاش برای تقویت این ادعای ایران است که برنامه هسته‎ای‎شان کاملا غیرنظامی است. این وزارتخانه اشاره کرده است که «هفته‎نامه نوکلئونیکس» به این مسئله در گزارش خود از پیشنهادات ایران اشاره کرده است. دولت کانادا تلاش می‌کند تا جلوی انتشار این گزارش در نوکلئونیکس را بگیرد، اما احتمالا با نوعی بازی رسانه‌ای مواجه خواهد شد.

کلوچی

نظرات بینندگان