arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۸

امریکن هرالد: اتحاد ایران، چین و روسیه به هژمونی آمریکا پایان می‌دهد

یک وبگاه آمریکایی در گزارشی در زمینه برگزاری رزمایش دریایی ایران و فعل و انفعلات اخیر در منطقه نوشت، قابلیت‌های نظامی ایران با دهه‌های گذشته تفاوت کرده و هیچ حمله‌ای علیه خود را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. ایران در حال ارسال پیامی به جهانیان مبنی بر این است که در حال توسعه توانایی‌های نظامی خود با وجود سخت‌ترین تحریم‌های آمریکاست و سیاست آمریکا برای منزوی کردن ایران بی‌اثر مانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی در زمینه برگزاری رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین نوشت، ایران در حال ارسال پیامی به جهانیان مبنی بر این است که در حال توسعه توانایی‌های نظامی خود با وجود سخت‌ترین تحریم‌های آمریکاست و سیاست آمریکا برای منزوی کردن ایران بی‌اثر مانده است.

وبگاه «امریکن هرالد تریبیون» در یادداشتی به قلم «الیا مغنایر» در این گزارش نوشت: رزمایش چهار روزه «کمربند امنیت دریایی» بین ایران، چین و روسیه در دریای عمان و اقیانوس هند، در دهه‌های آینده بر خاورمیانه اثرگذار خواهد بود. این رزمایش نشانگر پایان هژمونی و احاطه مطلق آمریکا در خاورمیانه و جهان است. این رزمایش مشترک در قلب منطقه تحت تأثیر حضور دریایی آمریکا انجام شد و تمرین‌های تاکتیکی آن شامل وضعیت شبیه‌سازی‌شده نجات ناوچه‌های تحت حمله دشمن در یک منطقه به وسعت ۱۷۰۰۰ کیلومتر بود. این رزمایش راهبردی نبود، زیرا چین و روسیه به طور مداوم به بندرهای ایران دسترسی نخواهند داشت، اما هدف از این تمرینات برای هر سه کشور ارسال پیام مشترک به آمریکاست. پیام این رزمایش دریایی خطاب به جهان در دسامبر (دی) ۲۰۱۹ این بود که دوره سلطه جهانی آمریکا به عنوان کشوری که خود را پلیس جهان می‌خواند، به پایان رسیده است.
در ادامه این گزارش آمده است: این نخستین بار بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران با دو قدرت دریایی بزرگ جهان در این مقیاس تمرین نظامی برگزار کرد. این رزمایش سه‌جانبه با میزبانی ایران از بندر چابهار در جنوب غربی ایران شروع شد تا سیاست فشار حداکثری واشنگتن بر تهران را به چالش بکشد. ایران در حال ارسال پیامی به جهانیان مبنی بر این است که این کشور در حال توسعه توانایی‌های نظامی خود با وجود سخت‌ترین تحریم های آمریکاست و این نشان می‌دهد که سیاست آمریکا برای منزوی کردن ایران بی اثر مانده است. با وجود تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئس‌جمهور آمریکا و تیمش که سعی دارند با تحریم‌ها و محاصره‌های بی‌سابقه به مردم ایران صدمه بزنند، اما دولت ایران به طور موثر خود را با این اقدامات تنبیهی سازگار کرده و با کمک بودجه جدید مقاومتی ایستادگی کرده تا وابستگی خود را به صادرات نفت محدود کند.

امریکن هرالد تریبیون در بخش دیگر این گزارش نوشت: ایران سال ۲۰۱۹ با سال ۱۹۷۹ متفاوت است و به دنبال جنگ نفتکش‌ها در تنگه هرمز، سرنگون شدن یکی از گرانترین پهپادهای آمریکا و هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی عربستان که موجب کاهش قابلیت‌های صادرات نفت این کشور شد، آمریکا یک واقعیت تلخ را فهمید. در صورتی که واشنگتن بخواهد به جمهوری اسلامی حمله کند، تمام پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه اهداف آسانی برای موشک‌های کروز ایران هستند و این کشور نیاز ندارد در جست‌وجوی اهداف دور دست آمریکا باشد. علاوه بر این، ایران از رهگیری و مصادره نفتکش بریتانیایی نیز دریغ نکرد و پیام مواجهه به انگلیس را نیز ارسال کرد که در صورت لزوم آمادگی درگیری را دارد. ایران با این اقدام توانایی نبرد در چند جبهه با دشمنانش را ارسال کرد. مقامات ایرانی برای همه سران کشورهای اطراف خود پیام روشنی را ارسال کردند. موشک‌های دقیق آن‌ها از کنار نام هیچ کشوری که پایگاه آمریکایی در آنجا مستقر شده یا از آن مکان به عنوان نقطه شروع حمله استفاده می‌شود، بی‌تفاوت نمی‌گذرند.

این وبگاه در بخش دیگر این گزارش با اشاره به قدرت رزمی نیروهای مقاومت منطقه و حمله به منافع آمریکا در صورت تعرض به ایران نوشت: ایران، حزب الله لبنان که قوی‌ترین و سازمان یافته ترین متحد خود در خاورمیانه است را با ده‌ها هزار موشک دقیق برای از بین بردن اهداف متعدد در اسرائیل مجهز کرده است. این اهداف در چند کیلومتری پایگاه‌های حزب الله قرار دارند و شمار موشک‌های رهگیر اسرائیل به اندازه‌ای نیست که قادر باشند همه موشک‌ها را در صورت پرتاب همزمان هدف قرار دهند. مشکل واقعی دیگر نیز عدم آمادگی داخلی اسرائیل برای جنگ است و این موضوعی است که حتی مقام‌های نظامی اسرائیلی نیز آن را اذعان دارند.

ایران متحدان دیگری در سوریه، عراق و یمن دارد که همگی مجهز به موشک‌های دقیق هستند. ایالات متحده و متحدانش قادر به نادیده گرفتن این واقعیت نیستند که علیرغم قدرت تخریبی ایالات متحده و اسرائیل، در صورت جنگ صدمات جدی به اردوگاه آمریکا وارد می‌شود.

این وبگاه در بخش دیگر گزارش خود نوشت: درست است که ایالات متحده موفق شده در دولت ترامپ مقادیر زیادی سلاح به کشورهای خاورمیانه بفروشد، اما این مسئله خاتمه خواهد یافت. این سلاح‌ها دیگر در هیچ جنگی در آینده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، زیرا احتمال درگیری نظامی در خاورمیانه در حال از بین رفتن است و همه احزاب و متخاصمان بالقوه به خوبی به تجهیز شده‌اند و قدرت آتش ویرانگری دارند.

این وبگاه آمریکایی در خاتمه این گزارش نوشت: ایالات متحده به روسیه، چین و متحدان آن‌ها به عنوان منابع خطر در زمینه فناوری بسیار رقابتی و تحولات در زمینه هوش مصنوعی می‌نگرد. اینک فضای کمی برای درگیری نظامی در آینده وجود دارد و زمان آن رسیده که کشورهای منطقه بدون دخالت دیگران از مشکلات داخلی و منطقه‌ای خود را حل کنند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان