arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۱۲ دی ۱۳۹۸

بازداشت ۴۰۰ نفر در ناآرامی‌های روز اول سال ۲۰۲۰ در هنگ‌کنگ

ده‌ها هزار معترض ضددولتی در هنگ‌کنگ با پوشیدن لباس‌های سیاه رنگ و در دست گرفتن پلاکارد‌هایی با شعار «آزادی آسان به دست نمی‌آید» در خیابان‌ها حضور یافتند. پلیس هنگ‌کنگ چهار صد نفر را در جریان تظاهرات در اولین روز سال جدید میلادی بازداشت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با تداوم ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ و حضور تظاهرات‌کنندگان در خیابان‌ها علی‌رغم فرا رسیدن سال جدید میلادی، پلیس این منطقه مجبور به مقابله و بازداشت تعداد زیادی از این افراد شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پلیس هنگ‌کنگ در اولین روز سال میلادی ۲۰۲۰ و بعد از به خشونت کشیده شدن تظاهرات ده‌ها هزار نفری در این منطقه، ۴۰۰ نفر را بازداشت کرد.

بر این اساس، با احتساب بازداشتی‌های روز گذشته، تعداد کل افرادی که از زمان آغاز ناآرامی‌ها و تظاهرات در ماه ژوئن بازداشت شده‌اند به حدود هفت هزار نفر رسیده و به نظر نمی‌رسد که نشانه‌ای از آرام شدن اوضاع در این منطقه وجود داشته باشد.

سازمان‌دهندگان تظاهرات روز گذشته ادعا کرده بودند که قرار است اعتراضات مسالمت‌آمیز باشد، اما تعدادی از این افراد به مقر گروه بانکداری «اِچ. اِس. بی. سی» حمله کرده و بدین ترتیب تجمعات به خشونت کشیده شد.

از روز گذشته ده‌ها هزار معترض ضددولتی در هنگ‌کنگ با پوشیدن لباس‌های سیاه رنگ و در دست گرفتن پلاکارد‌هایی با شعار «آزادی آسان به دست نمی‌آید» در خیابان‌ها حضور یافتند.

محور اعتراضات هنگ‌کنگی‌ها در ابتدا مخالفت با تصویب لایحه استرداد مجرمین به چین بود که مانع از گریختن آن‌ها به هنگ کنگ برای دور ماندن از دست عدالت بود. با این حال شماری از شهروندان هنگ‌کنگی این لایحه را تهدیدی برای خودمختاری این منطقه دانسته و با آن به مقابله پرداختند.

علی‌رغم آن‌که این تصویب این لایحه به طور کامل لغو شد، دخالت‌های کشور‌های غربی نظیر آمریکا و انگلیس موجب شد اعتراضات ادامه پیدا کند و این‌بار خواسته‌های جدیدی نظیر استقلال کامل از چین مطرح شد.

دولت چین بار‌ها از کشور‌های غربی در خواست کرده در امور داخلی آن دخالت نکنند و تحریک نا آرامی‌ها از سوی این کشور‌ها را محکوم کرده است.

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی آن همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان