arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۸

سیلاب ایران در فهرست ۱۵ بلایای عظیم طبیعی سال ۲۰۱۹

یک سازمان غیردولتی انگلیس به تازگی گزارشی از ۱۵ بلایای طبیعی ناشی از گرمایش زمین در سال ۲۰۱۹ از جمله با اشاره به سیلاب بهار 1397 ایران منتشر کرده که هر یک از اینها حداقل یک میلیارد دلار و مواردی بیش از ۱۰ میلیارد دلار خسارت به دنبال داشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیلاب ایران در فهرست ۱۵ بلایای عظیم طبیعی سال ۲۰۱۹هر فاجعه که در این گزارش به آنها اشاره شده، ارتباطی با تغییرات آب و هوایی دارد. این همان چیزی است که کریستین اید در مقدمه مطالعه خود بیان می‌کند. در این گزارش از داده‌های در دسترس عمومی سازمان ملل متحد و مقالات علمی و رسانه ها برای ذکر ۱۵ فاجعه طبیعی استفاده شده هاست که در سال ۲۰۱۹ به وقوع پیوست.

«کریستین اید»( Christian Aid) یک آژانس امدارسانی و توسعه رسمی متعلق به ۴۱ کلیسای پروتستان و ارتدوکس در انگلستان و ایرلند است که اهدافی چون حمایت از توسعه پایدار، متوقف کردن فقر، حمایت از جامعه مدنی و امدادرسانی در برابر بحران در حوزه آمریکای جنوبی، کارائیب، آفریقا، آسیا و از جمله خاورمیانه را دنبال می‌کند.

سیل، آتش سوزی جنگل‌ها، توفان و همچنین گردبادهای دریایی؛ این وقایع در سراسر جهان، از آرژانتین تا اروپا ، ایران و ژاپن گسترده شده است.

هر کدام از این فاجعه‌ها بیش از یک میلیارد دلار خسارت به دنبال داشته‌اند که خسارت هفت مورد از این فجایا بیش از ۱۰میلیارد دلار بوده است. در میان ویرانگرترین این حوادث ، آتش سوزی جنگل‌های کالیفرنیا در ماه اکتبر تا نوامبر با ۲۵ میلیارد دلار ، توفان هاگی بیس در ژاپن در ماه اکتبر  با ۱۵ میلیارد دلار و جاری شدن سیل در آمریکا از مارس تا ژوئن با ۱۲.۵ میلیارد دلار برشمرده شده است.

بر اساس این گزارش، مجموع خسارت وارده ناشی از این بلایای عظیم طبیعی، ۱۴۰میلیارد دلار(۱۲۵میلیارد یورو) بوده که بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر هم مجموع تلفات انسانی آن بوده است.
طبق گزارش این سازمان غیر دولتی، فعالیت های انسانی عامل اصلی گرم شدن کره زمین و به طور غیرمستقیم، عامل بلایای طبیعی است که در بسیاری از نقاط جهان به وقوع می‌پیوندد.

به گفته کارشناسان، سال ۲۰۱۹ ، سالی ویرانگر از حیث وقوع بلایای طبیعی عظیم بوده است. در این سال، البته همچنین شاهد ظهور اعتراض‌های بسیاری در سراسر جهان برای مطالبه‌گری از دولت‌ها در اعتراض به وضعیت اضطراری آب و هوا هستیم.

اقلیم شناسان خواستار بهبود شرایط توافق‌نامه پاریس و آنچه که کشورها متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برسانند، هستند. اما گفت و گوها بسیار پیچیده است.

طبق اجلاس تغییرات اقلیمی در ابتدای ماه دسامبر در مادرید اسپانیا،  هیچ توافق بین المللی قابل اجرا نیست. همه امیدها به نشست بعدی آب و هوا که در ماه نوامبر ۲۰۲۰ در گلاسکو اسکاتلند برگزار می شود، است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان