arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۸

هوش مصنوعی سریع تر از پزشکان متخصص، سرطان پستان را تشخیص می دهد

یکی از سوالات رایج در حیطه بیماری های رایج زنان، این است که آیا هوش مصنوعی می تواند دقت غربالگری سرطان پستان را بهبود ببخشد؟ به نظر می رسد پاسخ مثبت است. مقایسه عملکرد تشخیصی پزشکان متخصص و رایانه ها چنین است ، اما پیامدهای بالینی این تشخیص ها هنوز مشخص نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از سوالات رایج در حیطه بیماری های رایج زنان، این است که آیا هوش مصنوعی می تواند دقت غربالگری سرطان پستان را بهبود ببخشد؟ به نظر می رسد پاسخ مثبت است. مقایسه عملکرد تشخیصی پزشکان متخصص و رایانه ها چنین است ، اما پیامدهای بالینی این تشخیص ها هنوز مشخص نیست.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، غربالگری برای تشخیص سرطان پستان درباره زنانی انجام می شود که نخستین نشانه ها را دارند اما هنوز تشخیص سرطان برای انان انجام نشده است.

تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصاویر برای تشخیص این نوع سرطان بسیار حساس و چالش برانگیز است زیرا سرطان اغلب با پوشاندن بافت پستان متراکم و در ماموگرافی پنهان یا ماسکه می شود.  می یابد. این مشکل، منجر به تلاشهایی برای توسعه سیستمهای هوش مصنوعی مبتنی بر رایانه برای بهبود عملکرد تشخیصی شده است.

دکتر مک کینی و همکارانش با انتشار مقاله ای در Nature ، اعلام کرده اند  که تشخیص و گزارش پزشکی سیستمهای هوش مصنوعی برای بررسی نتایج ماموگرافی بسیار دقیق تر از نیروهای انسانی بوده است. این نتایج بخشی از موج مطالعاتی است که در مورد استفاده از هوش مصنوعی در طیف وسیعی از زمینه های تصویربرداری پزشکی  تحقیق می کند.علی رغم برخی محدودیت ها ، مطالعه مک کینی و همکارانش چشمگیر است. نقاط قوت آن شامل مقیاس بزرگ مجموعه داده های مورد استفاده برای آموزش و متعاقبا اعتبار الگوریتم هوش مصنوعی است.

برای اجرای این پژوهش از نتایج ماموگرام 25855 زن در انگلستان و 3،097 زن در ایالات متحده برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شده است. سپس از این سیستم برای شناسایی وجود سرطان پستان در ماموگرامهای زنانی كه دارای سرطان پستان اثبات شده  بودند استفاده شد. جالب است که هوش مصنوعی نه تنها نتایج درستی را ارزیابی و ارائه کرد، بلکه در 500 مورد، قوی تر از متخصصان رادیولوژی و متخصصان زنان تشخیص سرطان داد.

نتایج مک کینی و همکارانش حاکی از آن است که هوش مصنوعی ممکن است روزی در کمک به تشخیص زودهنگام سرطان پستان نقش داشته باشد ، اما نویسندگان به درستی خاطرنشان کرده اند که برای ارزیابی بیشتر کاربرد این ابزار در عمل پزشکی ، آزمایش های بالینی متعددی لازم است. دنیای واقعی پیچیده تر و به طور بالقوه متنوع تر از محیط تحقیق کنترل شده است. به عنوان مثال ، این مطالعه شامل تمام فناوری های مختلف ماموگرافی نیست و بیشتر تصاویر با استفاده از سیستم ماموگرافی فوق پیشرفته به دست آموده است.

با این وجود این نتایج موجی از هیجان را ایجاد کرده است تا شاید بسیاری از نقاط مبهم درباره سرطان پستان با همین روش حل شده و تشخیص بیماری ساده تر شود.

نظرات بینندگان