arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۱۷/

نگرانی آمریکا از اثرگذاری ایران در تشکیل دولت عراق پس از سقوط صدام / ماجرای دیدار آیت الله بحرالعلوم با آیت الله سیستانی و آیت الله حکیم در سال ۱۳۸۲ چه بود؟

بحرالعلوم با روحانیون اصلی در نجف یعنی سیدعلی سیستانی و سید محمد سیدحکیم دیدار کرده و به آن‌ها گفته است که وظیفه دارند نقش سیاسی بیشتری بازی کرده و مردم را به سمت ثبات سوق دهند. اما ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سندی سری از کویت به تاریخ  چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۲ با عنوان «مرکز شیعیان عراق: چهره برجسته شیعه نگرانی‌های خود را اعلام کرده و قول پیشنهادهایی را برای جلب رضایت مردم و ثبات می‌دهد» منتشر شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: مرکز شیعیان عراق: چهره برجسته شیعه نگرانی‌های خود را اعلام کرده و قول پیشنهادهایی را برای جلب رضایت مردم و ثبات می‌دهد
طبقه بندی: سری
چهارشنبه ۶:۱۰ دقیقه بیست و هشتم می ۲۰۰۳
از: کویت
به: نامشخص

۱. خلاصه. به گفته عبدالله مرافی، تاجر شیعه کویتی، که به چهره شناخته شده شیعه، محمد بحرالعلوم و حزب او کمک مالی کرده و بصورت منظم با آن‌ها گفتگو دارد، بحرالعلوم و حزبش یک هفته بعد از برگشت به عراق با جمعیت ناراضی مواجه هستند که توم ناامنی و ادامه حضور اعضای حزب بعث عراق در قدرت را دارند. مرافی با منتقل کردن نگرانی‌های بحرالعلوم به فرستاده سیاسی ما گفته بود که به زودی پیشنهادهای محکمی از سوی بحرالعلوم برای جلب رضایت شیعیان عراق توسط نیرو‌های ائتلاف و از بین بردن تاثیرات بی ثبات کننده نفوذ ایران و عربستان به آن‌ها خواهد داد. پایان خلاصه.

۲. فرستاده سیاسی در راستای همین تلگراف با این تاجر کویتی و مدیر بنیاد مرافی، عبدالله مرافی در روز ۲۵ می‌ دیدار کرده و درباره تحولات در جنوب عراق از دیدگاه شیعیان مذاکره کرد. مرافی گفت که سید محمد بحرالعلوم، روحانی سرشناس و تبعیدی شیعه، یک هفته قبل به همراه دو پسر و چند عضو خانواده خود به عراق وارد شده بود. این گروه در ابتدا به بصره، سپس سماوا و در نهایت به بغداد رفتند. آن‌ها با استفاده از تلفن‌های ثوریه که توسط مرافی به آن‌ها داده بود، با هم بصورت روزانه در ارتباط بودند. مرافی می‌گوید که آن‌ها با مردمی در عراق مواجه شده اند که فوق العاده درباره این مسئله توهم دارند که نیرو‌های ائتلاف تمامی اعضای حزب بعث و همفکران آن‌ها را از قدرت برکنار نکرده اند. هرچند آن‌ها از عملکرد پل برمر، مدیر غیرنظامی به دلیل برنامه اخیر بعثی زدایی از قدرت راضی هستند (که تاثیر بسیار زیادی داشته است)، اما تاکید می‌کنند که این سیاست باید به موضوع مهم تبدیل شود. مرافی تاکید دارد که چنین اقدامی می‌تواند نشانه روشنی برای اتمام دوران صدام برای عراقی‌ها باشد و بروشنی نشان دهنده خواست نیرو‌های ائتلاف برای ایجاد و حفظ نظم و امنیت خواهد بود.

۳. مرافی همچنین نگرانی‌های بحرالعلوم درباره سطح کلی بی ثباتی در عراق را منتقل و اشاره کرده است که این مسئله به نارضایتی و توهم توطئه درباره نیات اصلی نیرو‌های ائتلاف منجر خواهد شد. زیرا آن‌ها نمی‌دانند ترکیب دولت انتقالی عراق به چه شکل خواهد بود و نگرانند که نماینده همه مردم عراق نباشد. آن‌ها از نبود دستاورد واقعی ناامید شده و باور دارند که آمریکا با صدام به توافق رسیده است.

۴. مرافی همچنین می‌گوید که تامین امنیت نجف بصورت اخص می‌تواند برای ایجاد ثبات در میان جمعیت شیعه مهم باشد و از در نتیجه به تامین ثبات در کل عراق بیانجامد. او می‌گوید بحرالعلوم با روحانیون اصلی در نجف یعنی سیدعلی سیستانی و سید محمد سیدحکیم دیدار کرده و به آن‌ها گفته است که وظیفه دارند نقش سیاسی بیشتری بازی کرده و مردم را به سمت ثبات سوق دهند. اما این روحانیون تا کنون ترجیح داده اند نقشی غیرسیاسی داشته باشند که تا حد زیادی به دلیل عدم حس نظم و قانون در عراق است. مرافی می‌گوید که ائتلاف باید فورا برای ایجاد نیرو‌های پلیس محلی در نجف اقدام کند.

۵. نبود رهبری محلی نیز مشکلاتی را در عراق ایجاد کرده است. به گفته مرافی در نجف، مسئول منصوب شده توسط دولت محلی یک سنی و از اعضای سابق حزب بعث بصره است. (توجه: مرافی در پاسخ به ما نتوانست بگوید چه کسی او را منصوب کرده). ائتلاف باید روی انتصاب کسانی تمرکز کند که "قلب شان برای کشور می‌تپد نه برای قدرت".

۶. مرافی در پاسخ به سوالی درباره احتمال سواستفاده ایران از تلاش برای ایجاد ثبات در عراق گفت، مسلما ایران در آنجا نفوذ دارد و ارزیابی اش این بود که عربستان هم ممکن است به تضعیف ثبات کمک کند. مرافی همچنین می‌گوید که ایران می‌ترسد قم جایگاه خود را به عنوان مرکز علوم شیعی از دست بدهد و نجف شکوه گذشته خود را به دست بیاورد، و عربستانی‌ها هم نگران هستند که میانه رو‌ها (که مخالف آن‌ها هستند) بتوانند در عراق جایگاه پیدا کنند. (توجه: مرافی این گفته را رد کرد که محمد باقر حکیم تحت تاثیر مستقیم ایران است و آشکارا گفت که او نقطه اعمال نفوذ ایران در این دو شهر مقدس نیست. پایان نکته).

۷. مرافی نتوانست پیشنهادهایی از طرف بحرالعلوم مطرح کند که نیرو‌های ائتلاف چه کاری باید برای ثبات بیشتر نجف در حال حاضر انجام دهد (مثلا اینکه چطور نیروی پلیس ایجاد کرده و نیرو‌های میانه رو به فعالیت واداریم) بدون اینکه فضای سیاسی را که هم اکنون هم ملتهب است، بیش از پیش ملتهب کنیم، اما او به فرستاده سیاسی قول داد درباره آن‌ها رایزنی کند. ما به دیدارهایمان با مرافی در تلاش برای نظارت بر اوضاع نجف و دیگر شهر‌های مهم شیعه از دیدگاه بحرالعلوم ادامه خواهیم داد.

۸. نکته: هرچند بسیاری از نگرانی‌های گفته شده بحرالعلوم در اقدامات اخیر دولت غیرنظامی مدنظر قرار دارد، اما واضح است که جامعه شیعه هنوز درباره آینده نگران است. تمرکز ویژه روی احیای ثبات و خدمات در شهر‌های مقدس نجف و کربلا می‌تواند یک راه برای رسیدن به دوستی با اکثریت شیعه عراق باشد.
جونز

نظرات بینندگان