arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰

ایران در حراج آمریکا الواح هخامنشی را خریداری می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر: مطابق گزارش‌ها اگر این پیشنهاد به قانون تبدیل شود، الواح‌ هخامنشی و آثار باستانی ایران از دانشگاه‌ها و موزه‌ها ضبط خواهند شد و در حراجی‌ها به مزایده گذاشته می‌شوند.

در همین باره با نقوی حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس گفت وگویی را انجام دادیم. وی می گوید: ایران برای بازگرداندن الواح هخامنشی از شیکاگو در دادگاه عالی آمریکا پیروز شد و قرار بود این اشیا تا ابتدای فروردین امسال به کشور بازگردانده شوند اما معلوم نیست چرا این اتفاق هنوز نیفتاده است.


همانطور که اطلاع دارید دیروز عنوان شد کمیته‌ای در سنای آمریکا لایحه پیشنهادی را برای فروش و حراج آثار و اشیای باستانی ایران که در موزه‌ها یا دانشگاه‌های آن کشور نگهداری می‌شوند تصویب کرد.از آنجایی که شما رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس که وظیفه آن کمک به بازگرداندن آثار تاریخی و باستانی ایران که در حراجی‌ها و موزه‌های خارج از ایران فروخته یا به حراج گذاشته می‌شوند هستید در اینباره چه تصمیمی گرفتید؟
به نظر می رسد که ایالات متحده برای اعمال فشار بیشتر بر ایران دست به این اقدام زده است. ایران برای بازگرداندن الواح هخامنشی از شیکاگو در دادگاه عالی آمریکا پیروز شد و قرار بود این اشیا تا ابتدای فروردین امسال به کشور بازگردانده شوند اما معلوم نیست چرا این اتفاق هنوز نیفتاده است.


یعنی اشیایی که که در دادگاه حکم بین‌المللی آنها به نفع ایران صادر شده است را نمی توانند بفروشند؟
در مورد اشیایی که حکم بین‌المللی آنها به نفع ایران صادر شده است آمریکا و هر کشور دیگری موظف به بازگرداندن آنها به ایران هستند و حتی درصورتی که این اشیا در حراجی‌ها عرضه شوند نیز پلیس بین‌الملل باید آنها را به نفع ایران مصادره کند و به کشور بازگرداند.


شما قرار نیست در مجلس اقدامی انجام دهید؟
ابتدا کمیته مطالبات ملی در مجلس باید ابتدا از جزئیات متن این لایحه مطلع شود و بداند که این لایحه کدام‌یک از اشیای تاریخی و باستانی ایران را هدف قرار داده است، اما حتی اگر اشیای ایرانی نیز به حراج گذاشته شوند جمهوری اسلامی تمهیداتی اندیشیده تا با حضور در حراجی‌ها و خریداری اشیا بتواند آثار باستانی و تاریخی ایران را به کشور بازگرداند.


به نظر شما وظیفه سازمان میراث فرهنگی در این زمینه چیست؟
نمی دانم چرا سازمان میراث فرهنگی هنوز اقدامی برای بازگرداندن آثار ایرانی که دادگاه عالی آمریکا حق مالکیت آنها را به ایران داد انجام نداده است .


شما توضیحی از سازمان نمی خواهید؟
چرا، به زودی کمیته مطالبات ملی مجلس این سؤال را از سازمان میراث فرهنگی مطرح خواهد کرد تا دلیل تعلل مشخص شود.

نظرات بینندگان