arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰

« مالديو» هم انقلاب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تا پيش از بازي هاي مقدماتي جام جهاني 98، كمتر كسي نام مالديو را شنيده بود. دست كم از آن پس اما نام اين كشور ديگر براي ايراني ها ناآشنا نيست. مالديو كشوري جزيره اي در اقيانوس هند است با پايتختي به نام ماله. اما آشنايي با آن براي ما با اين تعريف جغرافيايي نبود.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، بازي خاطره انگيز 17 بر صفر ايران مقابل مالديو در مرحله مقدماتي جام جهاني در دمشق علت آشنايي اكثر ايراني ها با اين كشور كوچك 400هزار نفري شد. حالادر خبرها آمده كه در مالديو هم انقلاب شده است.

گويا بهار عربي مالديو را هم تحت تاثير قرار داده و حالابه فاصله يك روز پس از سقوط دولت در روماني، مالديو هم دستخوش انقلاب شده است. رييس جمهوري استعفا داده و تا برگزاري انتخابات جديد، سمت او به معاونش واگذار شده است.

شايد ديگر نام اين كشور براي دنيا نيز به نامي فراموش نشدني بدل شود؛ اين بار به بهانه تاثيرپذيري يك كشور ديگر از پيام آزادي نهفته در «بهار عربي»؛ كشوري در جنوب غربي كرانه هاي هندوستان، با جمعيتي بسيار اندك.

    به گزارش د نيوز، روز گذشته به دنبال چند هفته تظاهرات اعتراضي در مالديو، «محمد نشيد» رييس جمهوري در يك سخنراني اعلام كرد كه از مقام خود استعفا داده و تا برگزاري انتخابات جديد، اين سمت را به معاون رييس جمهوري واگذار كرده است. نطق استعفاي «محمد نشيد» از مقام رياست جمهوري مالديو، ديروز از تلويزيون اين كشور پخش شد. اين در حالي است كه پيش از پخش استعفاي رييس جمهور از تلويزيون دولتي، پليس مالديو در اعتراض به حكم بازداشت صادرشده، ساختمان تلويزيون را تصرف كرده بود.

اعتراضات اخير در پي دستور «محمد نشيد» به بركناري و بازداشت عبدالله محمد، قاضي ارشد جنايي به اتهام تخطي از بي طرفي قضايي و حمايت از احزاب مخالف آغاز شد.

«نشيد» كسي بود كه در انتخابات آزاد سال ۲۰۰۸ به اين سمت انتخاب شده بود و در طول سال هاي اخير، تلاش هاي گسترده و موفقيت آميزي را براي تحكيم مباني دموكراسي در اين كشور صورت داده است.

مالديو مجموعه اي از ۵۳ كشور مستقل است كه همه آنها به جز موزامبيك و كامرون قبلامستعمره امپراتوري بريتانيا بوده اند. اين كشورها روي هم حدود ۳۰درصد جمعيت كره زمين و ۳۰درصد سطح خشكي هاي زمين را مي پوشانند.

 چارچوب همكاري كشورهاي اين ارگان بر اساس اعلاميه سنگاپور مصوب سال ۱۹۷۱ حول توسعه ارزش هاي مشترك مانند حقوق بشر، حكومت قانون، آزادي هاي فردي، مساوات، دموكراسي، تجارت آزاد، صلح جهاني و همكاري هاي چند جانبه است و در حال حاضر ملكه اليزابت دوم نماد همبستگي ميان تمامي ۵۳ عضو ارگان كشور هاي مشترك المنافع است.

مجمع الجزاير مالديو به عنوان يكي از اين 53 كشور در اقيانوس هند واقع است و جمعيت آن كه اكثرا مسلمان هستند، به حدود 400هزار نفر مي رسد. مردم مالديو، آميزه اي از نژادهاي سينهالي، دراويدي، آفريقايي و عرب هستند. بيشينه مطلق مردم بومي مالديو مسلمان سني هستند. پيشينه اسلام در مالديو به سده دوازدهم ميلادي باز مي گردد، هنگامي كه دريانوردان مسلمان به اين سرزمين آمده اند. پيشتر، ساكنان مالديو پيرو آيين بودا بودند.
نظرات بینندگان