arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

رهاسازی ۱۵۰ قلاده سگ ولگرد/ درخواست ناجا برای تحویل سگ‌های نژاددار

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از رهاسازی ۱۵۰ قلاده سگ ولگرد در مناطق امن و دور از مناطق مسکونی در فاز دوم اجرای طرح رهاسازی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از رهاسازی ۱۵۰ قلاده سگ ولگرد در مناطق امن و دور از مناطق مسکونی در فاز دوم اجرای طرح رهاسازی خبر داد.

 حمیدرضا تحصیلی با حضور در مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد شهر تهران ضمن نظارت بر شیوه رهاسازی با بیان اینکه در راستای دستور شهردار تهران و تحقق شعار « تهران شهری برای همه» طرح ضربتی جمع آوری سگ های بلاصاحب در دستور کار شرکت ساماندهی مشاغل قرار گرفت، اظهار کرد: بحث محیط زیست و سگ های بلاصاحب موضوعی است که اخیرا در تهران در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

 

وی با بیان اینکه به دستور اکید معاون خدمات شهری شهرداری تهران طرح ضربتی به منظور جمع آوری سگ های بلاصاحب آغاز شد، گفت: البته در این مسیر مشکلاتی هم وجود داشت که از جمله آنها می توان به وجود برخی از حامی نماها اشاره کرد.این افراد برای اینکه شهرداری نتواند سگ های بلاصاحب را جمع آوری کند نسبت به نصب تگ های قلابی روی سگ ها اقدام کرده اند.

 

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهرداری تهران ادامه داد: این اقدام حامی نماها سبب گمراهی ماموران شهرداری و شهروندان می شود.
تحصیلی با اشاره به روند جمع آوری سگ های بلاصاحب گفت: پس از جمع آوری سگ های بلاصاحب به مرکز قرنطینه آراد کوه منتقل می شوند و در آنجا توسط پزشکان پالایش، واکسن کوبی و در نهایت عقیم و پلاک گذاری می شوند.

وی با بیان اینکه حریم در شهر تهران تا حدودی از دست رفته است، افزود: امکان رهاسازی سگ ها در حریم شهر تهران وجود ندارد، بنابراین بهترین راه حل این بود که دیوار بی اعتمادی میان ما و حامیان برداشته شود و با آنها وارد مراوده شویم تا آنها به کمک ما بیایند.

 

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهرداری تهران با اشاره به برگزاری مرحله دوم واگذاری سگ های بلاصاحب به حامیان اظهار کرد: با کمک این حامیان باید محل هایی برای رهاسازی سگ ها در نظر گرفته شود زیرا سگ ها نباید در سطح شهر تهران رهاسازی شوند. مردم از حضور سگ های بلاصاحب در سطح شهر ناراضی هستند، وجود دو قلاده سگ هار به شهرداری تهران گزارش شده، این در حالی است که پرونده تعدادی گزش از سوی سگ های بلاصاحب در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تلاش های انجام شده در راستای جمع آوری این حیوانات از محیط زیست و سطح شهر توضیح داد: این حیوانات به محل هایی که به آنجا تعلق دارند منتقل می‌شوند. به همین منظور در دومین مرحله از این طرح با حضورحامیان، ۱۵۰ قلاده سگ صورت جلسه و تحویل حامیان شد تا در مکان های مشخص رها سازی شوند.

تحصیلی ادامه داد: از این پس امکان واگذاری سرپرستی این سگ ها به شهروندان تهرانی مهیا است، در میان این سگ ها نژادهای خوبی وجود دارد که می‌توان به عنوان سگ نگهبان از آنها استفاده کرد، بنابراین از حامیان درخواست می‌کنم برای حمایت از این حیوانات حتما به ما مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از حامی نماها متاسفانه نسبت به فروش توله های سگها تحت عنوان سگ نژاددار اقدام می کنند، افزود: کسانی که این سگ ها را خریداری می کنند پس از مدتی متوجه می شوند که سگ‌ها واقعا نژاد دار نیستند و نسبت به رهاسازی آنها اقدام می کنند و این امر شهرداری تهران را با مشکلات عظیمی روبه رو می کند.

مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهرداری تهران با بیان اینکه در میان سگ های موجود در آراد کوه سگ هایی از نژاد سرابی دیده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر نیروی انتظامی خواسته تا سه قلاده سگ‌ در اختیار آنها قرار دهیم که در صدد هستیم تا به زودی این اقدام انجام شود. همچنین سایتی توسط حامیان در حال آماده سازی است تا از این پس سگ های نژاد دار در این مکان توسط NGO ها معرفی و به صورت رایگان واگذار شوند. ما معتقدیم این حیوان همانند سایر کشورها یا باید دارای سرپرست باشد و یا در محیط طبیعی خود زندگی کند، زیرا محلات تهران جای نگه داری یا غذا رسانی به این حیوانات نیست.

در ادامه نسرین دولابی یکی از حامیانی که در دومین مرحله از رهاسازی سگ های ولگرد با شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل همکاری می‌کند، گفت: از اردیبهشت سال جاری و با شروع کار مدیریت جدید شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و تعامل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران درب های آرادکوه (مرکز نگهداری سگ های ولگرد) به روی همه حامیان باز شد و آنهایی که به دور از حاشیه صلاحیت داشتند اجازه ورود پیدا کردند و با کمک آنها هر هفته رهاسازی سگ های ولگرد انجام می شود.

وی ادامه داد: در حقیقت غربالگری، عقیم سازی و واکسن زدن سگ های ولگرد در مرحله اول توسط شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران انجام می شود و بعد رهاسازی محقق می شود ما هم به عنوان حامیان در حال ثبت سازمان مردم نهادی در این راستا هستیم تا بتوانیم به این مخلوقات خداوند کمک کنیم و با نظر خود شهرداری این سگ ها را در مناطق مناسب رها کنیم.
وی اظهار کرد: محل‌های رهاسازی تحت نظر حامیان است به شکلی که در هر منطقه مسئولیت سگ ها به عهده حامیان همان منطقه است. بیشتر اوقات مسئولیت جابجایی سگ ها با شرکت ساماندهی مشاغل است و غذارسانی و رهاسازی با حامیان است برخی سگ ها در پناهگاه ها و برخی در محل هایی که از قبل به شهرداری اعلام می شود و مناسب است رهاسازی می شوند.

وی تاکید کرد: تاکنون ۱۲۰۰ قلاده سگ رهاسازی شده اند که در پناهگاه ها و مناطق امن به دور از محیط های مسکونی و محدوده های حفاظت محیط زیست رهاسازی شده اند. بی تردید بخشی از مردم این حیوانات را دوست دارند و برخی دیگر از آن می ترسند لذا شهرداری با حضور آنها در محدوده‌های مسکونی مخالف است. شهرداری باید همه مسائل را در نظر بگیرد.

حامیان باید بازوی اجرایی شهرداری باشند

این حامی حیوانات با تاکید بر اینکه حامیان باید بازوی اجرایی شهرداری تهران برای کمک به مخلوقات خداوند باشند افزود: شهرداری تمام تلاش خود را برای ساماندهی، عقیم سازی و واکسن زدن این حیوانات انجام می دهد و ما حامیان نیز باید در رهاسازی کمک کنیم و مسئولیت آنها را برعهده بگیریم.

وی اظهار کرد: درحال طراحی سایتی هستیم که با گذاشتن عکس این سگ ها حامیانی که می توانند، مسئولیت آنها را برعهده بگیرند. در فاز دوم این طرح نیز ۱۵۰ قلاده سگ ولگرد برای رهاسازی تحویل حامیان شد تا در مناطق امن رهاسازی شوند.

پژمان یکی دیگر از حامیان نیز که برای رهاسازی در آراد کوه حاضر شده است، با اشاره به تشکیل سازمان مردم نهادی برای حمایت از حیوانات شهری و روستایی افزود: مقرر شده سگ های ولگرد را با همکاری حامیان رهاسازی کنیم و در مرحله بعد غذارسانی انجام دهیم چرا که در صورت نبود غذا در مناطق امن این حیوانات به مناطق شهری برمی‌گردند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر غذارسانی توسط افراد با هزینه شخصی انجام می شود اما با شهرداری در حال هماهنگی هستیم تا شهرداری غذای رستوران ها را به صورت پسماند از آنها دریافت کند و از طریق حامیان در مناطق امن به این حیوانات داده شود، هم اکنون درحال اماده سازی این سازو کار هستیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان