arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۸
روایت نیویورک تایمز از اختلاف داخلی دولت ترامپ درباره ترور سردار سلیمانی:

ترامپ ابتدا گزینه حمله به گروه‌های نزدیک به ایران را انتخاب کرده بود اما پس از تماشای اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در عراق عصبانی شد و گزینه ترور سردار سلیمانی را انتخاب کرد / ادعای احتمال حمله به منافع آمریکا در عراق سست بود؛ این حملات قریب‌الوقوع نبود / اجرای دستور حمله بستگی به این داشت که چه کسی با سردار سلیمانی در بغداد ملاقات کند؛ اگر مقام‌های متحد آمریکا در دولت عراق با سردار سلیمانی ملاقات می‌کردند، حمله لغو می‌شد / پمپئو و پنس مقام‌هایی بودند که خواهان پاسخ به ایران بودند / جورج بوش و اوباما گزینه ترور سردار سلیمانی را رد کرده بودند

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: برخی مقام‌های دولت آمریکا در مورد اطلاعات جاسوسی برای توجیه طرح ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، دچار اختلاف بوده و نسبت به آن تردید داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: برخی مقام‌های دولت آمریکا در مورد اطلاعات جاسوسی برای توجیه طرح ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، دچار اختلاف بوده و نسبت به آن تردید داشتند.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی بامداد یکشنبه گزارش داد: در حالی که مقام‌های ارشد دولت آمریکا مدعی شده اند که هدف از ترور سردار سلیمانی جلوگیری از حمله بود، اما برخی مقام‌های دولتی آمریکا همچنان در مورد دلایل توجیهی برای این ترور تردید دارند.

به نوشته ایرنا، نیویورک تایمز نوشت: در روزهای پر هرج و مرجی که به ترور سردار قاسم سلیمانی قدرتمندترین فرمانده ایران منتهی شد، مقام‌های ارشد نظامی آمریکا گزینه ترور وی را که به نظرشان شدیدترین پاسخ به تحولات عراق بود، روی میز دونالد ترامپ گذاشتند.

بنا بر این گزارش، آنها در ابتدا فکر نمی‌کردند که ترامپ این گزینه را تأیید کند. در جنگ‌هایی که پس از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ انجام شده، مقام‌های پنتاگون اغلب گزینه‌های غیرمحتملی را به رؤسای جمهوری ارائه می‌کردند تا سایر گزینه‌های احتمالی ساده‌تر به نظر برسد.

به گفته مقام‌های دولتی و وزارت دفاع آمریکا، ترامپ ابتدا در ۲۸ دسامبر (شنبه هفتم دی ماه) گزینه ترور را رد کرده و به جای آن مجوز حمله به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را صادر کرد. وی چند روز بعد در حال تماشای گزارش‌های تلویزیونی بود که اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد را نشان می‌داد.

اما ترامپ اواخر روز پنجشنبه به شدیدترین گزینه روی آورد و مقام‌های پنتاگون از این قضیه مبهوت شدند.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه «برخی مسؤولان می‌گفتند اطلاعات جاسوسی جدید حاکی از تهدید علیه سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و پرسنل نظامی آمریکا در سوریه، عراق و لبنان است» به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی نوشت: اختلافاتی در دولت درباره اهمیت این اطلاعات وجود داشت.

برخی مقام‌های آمریکایی در محافل خصوصی درباره توجیه حمله به سردار سلیمانی ابراز تردید کرده بودند.

به گفته یک مقام آمریکایی، اطلاعات جاسوسی جدید نشان می‌داد که سی‌ام دسامبر (نهم دی) «یک دوشنبه معمولی در خاورمیانه» است و سفرهای سلیمانی مثل همیشه بود.

این مقام آمریکایی اطلاعات ادعایی درباره احتمال حمله به منافع آمریکا در عراق را سست توصیف کرده و گفت این حملات قریب‌الوقوع نبود.

به گفته مقام‌های دولت آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه و مایک پنس معاون رییس جمهوری ایالات متحده، جنگ‌طلب‌ترین مقام‌هایی بودند که خواهان پاسخ به ایران بودند.

دموکرات‌های کنگره نیز تردیدهای فزاینده‌ای درباره اطلاعات ادعایی آمریکا ابراز کرده‌اند. جورج دبلیو بوش و باراک اوباما رؤسای جمهوری پیشین آمریکا گزینه ترور سردار سلیمانی را رد کرده و آن را بسیار تحریک‌آمیز می‌دانستند.

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا یکشنبه هفته گذشته به اقامتگاه ترامپ در تفرجگاه «پالم بیچ» رفتند. این در حالی بود که آنها یک روز قبل فهرستی اولیه از گزینه‌ها درباره نحوه پاسخگویی به تحولات عراق را ارائه کرده بودند.

به نوشته نیویورک تایمز، این فهرست شامل حمله به کشتی‌ها یا تأسیسات موشکی ایران یا گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق بود. پنتاگون همچنین گزینه هدف قرار دادن سردار سلیمانی را نیز در آن گنجانده بود.

ترامپ حمله به گروه‌های شبه‌نظامی را انتخاب کرده بود. پنتاگون روز یکشنبه هفته گذشته اعلام کرد که در حملاتی که به تأیید ترامپ رسیده بود، سه محل در عراق و ۲ محل در سوریه که تحت کنترل گروه «کتائب حزب‌الله» بود، هدف قرار گرفت.

«جاناتان هافمن» سخنگوی ارشد پنتاگون گفت که این اهداف شامل زاغه مهمات و پست‌های فرماندهی بود.

اما ایرانی‌ها این حملات را متناسب نمی‌دانستند. پس از آن اعتراضاتی در خارج از سفارت آمریکا در بغداد برگزار شد. به گفته مشاوران ترامپ، شبح حملات ۲۰۱۲ به مجتمع آمریکا در بنغازی لیبی در ذهن ترامپ قرار داشت. او در حالی که اعتراضات در مقابل سفارت آمریکا در عراق را از تلویزیون تماشا می‌کرد، عصبانی شد. به گفته مشاوران، ترامپ نگران بود که اگر آمریکا بعد از تهدیدهای مکرر پاسخی ندهد، ضعیف جلوه خواهد کرد.

وقتی ترامپ گزینه ترور سردار سلیمانی را انتخاب کرد، مقام‌های ارشد نظامی آمریکا که مبهوت شده بودند، بلافاصله با چشم‌انداز اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه مواجه شده و احساس خطر کردند. هنوز مشخص نیست که آیا اسپر و میلی سعی کرده بودند ترامپ را از تصمیمش منصرف کنند یا نه.

در طول روزهای بعد، فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا به دنبال فرصتی برای ترور سردار سلیمانی بود. مقام‌های اطلاعاتی و نظامی طرح حمله را بر اساس اطلاعاتی که خبرچین‌ها، ردیاب‌های الکترونیکی، هواپیماهای شناسایی و سایر تجهیزات جاسوسی به دست آورده بودند، بررسی کردند.

گزینه‌ای که در نهایت تأیید شد، به این بستگی داشت که روز جمعه حین ورود سردار سلیمانی به فرودگاه بین‌المللی بغداد چه کسی به استقبال وی می‌رود. یک مقام آمریکایی گفت؛ اگر مقام‌های متحد آمریکا در دولت عراق با سردار سلیمانی ملاقات می‌کردند حمله لغو می‌شد.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌هایی که نام نبرده است، نوشت که ترامپ حدود ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه به وقت محلی آمریکا دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد. روز جمعه موشک‌هایی از پهپاد آمریکایی MQ-۹ Reaper به سمت کاروان سردار سلیمانی شلیک شد.

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز نیز روز شنبه در گزارشی نوشت: ترامپ در جلسه توجیهی تیم امنیتی ملی‌اش و تحت تأثیر تحریک مشاوران ضدایرانی خود، گزینه ترور نظامی سردار قاسم سلیمانی را انتخاب کرد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: تیم امنیت ملی انتظار نداشت ترامپ عملیات ترور سردار سلیمانی را تأیید کند.

سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه ابومهدی المهندس و هشت تن از همراهانشان سحرگاه جمعه به دستور ترامپ در حمله پهپادی آمریکایی در نزدیک فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

ترامپ در نخستین سخنرانی پس از این جنایت جمعه شب تأیید کرد که دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است.

این اقدام تروریستی آمریکا با واکنش و محکومیت گسترده بین‌المللی همراه شد.

نظرات بینندگان